تغيير رنگ لثه‌ نشانه چيست؟

+0 به یه ن

بسياري از بيماران بر اين باورند كه رنگ لثه‌ها در حالت طبيعي و فاقد بيماري صرفاً بايد صورتي باشد.آيا اين موضوع صحت دارد؟
هر چند اين عقيده تا حد زيادي درست است و قرمزي بيش از حد لثه‌ها حدوداً در ناحيه لب آن مي‌تواند نشانه التهاب لثه و بيماري آن باشد بايد توجه داشت كه همه تغيير رنگ‌هاي لثه الزاماً نشانه بيماري نيست و در پاره‌اي موارد تنوعاتي از حالت طبيعي را نشان مي‌دهد كه در اين حالت لثه در سلامت كامل بوده و تغيير رنگ آن كاملاً طبيعي است.


يكي از اين موارد كه شيوع نسبتاً بالايي نيز دارد، تغيير رنگ قهوه‌اي تا سياه لثه‌ها است كه عموماً به صورت متقارن و دو طرفه تمامي سطح لثه فك بالا و پايين را دچار تغيير رنگ مي‌كند.
بايد به اين نكته توجه داشت كه همان‌طور كه اشاره شد، اين تغيير رنگ اصولاً يكنواخت، متقارن، منتشر و با حدود مشخص است و اغلب بيماران اظهار مي‌كنند كه آن را از دوران كودكي در دهان خود مشاهده كرده‌اند. هر چند عواملي مانند كشيدن سيگار مي‌تواند اين تغيير رنگ را تشديد كند زمان حضور آن در دهان طولاني است و بنابراين اگر تغيير رنگي به تازگي در دهان ايجاد شده باشد براي بررسي آن بايد حتماً به دندانپزشك و يا متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه كرد.


تغيير رنگ لثه‌ها به رنگ قهوه‌اي تا سياه در حالت طبيعي خود چنان كه اشاره رفت مي‌تواند بسيار شايع باشد و شيوع آن خصوصاً در افراد با رنگ پوست تيره (سياه پوستان) و آسيايي‌ها بالاتر است. علت ايجاد اين پديده را مي‌توان به افزايش رنگدانه‌اي به نام ملانين نسبت داد كه دريافت‌هاي لثه ‌افزايش مي‌يابد.

 

لثه


به دليل رنگ سياه اين رنگدانه مي‌توان انتظار داشت كه رنگ لثه نيز به رنگ قهوه‌اي تا سياه تغيير يابد. تغيير رنگ طبيعي لثه‌ها عموماً متقارن و بدون علامت است و حدود مشخصي دارد. رنگ آن نيز از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره تا سياه متفاوت مي‌باشد. اين نوع تغيير رنگ ممكن است از نواحي ديگري از دهان نيز ديده شود كه از آن جمله مي‌توان به كام، لب‌ها و زبان اشاره كرد.


تغيير رنگ قرمز و يا قرمز مايل به آبي لثه‌ها از طرف ديگر مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي لثه و بافت‌هاي اطراف دندان باشد كه در صورتي كه به سرعت از سوي دندانپزشك مورد درمان قرار گيرد مي‌تواند از از دست رفتن دندان‌ها و لقي زودرس آنها جلوگيري كند. در نهايت، توجه به نكات زير در مورد تغيير رنگ لثه‌ها بسيار حايز اهميت است:


1- اصولاً در صورت مشاهده هر تغيير رنگي در دهان براي ارزيابي به دندانپزشك و يا متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه كنيد.

2- برخي از تغيير رنگ‌هاي دهان به ندرت مي‌تواند نشانه‌ بيماري‌هاي خطرناكي باشد. بنابراين در صورتي كه متوجه تغيير رنگي در دهان خود شديد كه قبلاً وجود نداشته و به تازگي ايجاد شده است حتماً به متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه كنيد.

3- هرچند اغلب تغيير رنگ‌هاي دهان طبيعي هستند براي اطمينان از اين موضوع با دندانپزشك خود مشورت كنيد.


منبع: بيتوته



  • [ ]