با دو خوراكي به جنگ آلرژي برويد!!

+0 به یه ن

مصرف پياز و سير موجب افزايش قدرت سيستم ايمني بدن مي‌شود و مصرف آن از آلرژي‌هاي فصل بهار پيشگيري مي‌كند.

در بهار گرده‌افشاني درختان و گل‌ها باعث ايجاد حساسيت مي‌شود كه بيشتر به صورت آب‌ريزش بيني، اختلالات تنفسي به شكل خس‌خس، بثورات پوستي مثل كهير، خارش و نهايتاً اگزماي مخاطي به صورت تورم و التهاب بروز مي‌كند.

پياز به علت داشتن ماده‌اي به نام كوئرستين مانند يك ضد آلرژي عمل مي‌كند و خوردن مرتب آن به افرادي كه به گرده گياهان در فصل بهار حساسيت دارند، كمك فراواني مي‌كند.

سير نيز تقويت‌كننده بسيار قوي سيستم ايمني بدن است و به عنوان يك ماده غذايي ضدباكتري، ضد ويروس و سرطان موجب افزايش قدرت سيستم ايمني بدن مي‌شود. اين سبزي با افزايش لنفوسيت‌هاي T و ماكروفاژها، عوامل و ابزارهاي جنگي سيستم دفاعي را تقويت مي‌كند.
در بين ديگر سبزي‌هاي ديگر هويج، اسفناج و ساير سبزي‌هاي رنگي حاوي بتاكاروتن، سيستم ايمني بدن را تقويت و از بروز حساسيت‌هاي فصلي جلوگيري مي‌كنند و به طور كلي افرادي كه بيشتر گياهخواري مي‌كنند، سيستم ايمني قوي‌تري دارند.


منبع: بيتوته

چربي خون‌تان بالاست؟ ازاين دانه بخوريد!

+0 به یه ن

نتايج يك مطالعه نشان داد مصرف روزانه 6 گرم دانه كتان (بزرك) به عنوان مكمل رژيم ساده غذايي، براي كاهش چربي‌هاي خون موثر است.
دانه كتان يا بزرك داراي مقادير زيادي از اسيدهاي چرب امگا 3 است و گمان مي رود نقش مهمي در كاهش چربي هاي خون داشته باشد.
در اين مطالعه كه به منظور تعيين اثر دانه كتان بر روي چربي هاي سرم انجام شد، چربي خون در 56 بيمار هايپرليپيدميك قبل و بعد از مصرف خوراكي بزرك (با مقدار 6 گرم در روز به صورت بيسكويت همراه با يك رژيم غذايي ساده طي سه ماه) اندازه گيري شد.
نتايج اين مطالعه نشان داد پودر بزرك همراه با رژيم ساده غذايي، سطح چربي هاي خون را به صورت واضحي كاهش مي دهد؛ بنابراين توصيه مي شود كه روزانه 6 گرم از دانه كتان (بزرك) به عنوان مكمل رژيم ساده غذايي جهت كاهش چربي هاي خون استفاده شود.

منبع: بيتوته

آقايان گردو بخورند!؟

+0 به یه ن

يك پژوهش جديد نشان داد: گردو سرعت رشد تومورهاي سرطاني پروستات را در موشهاي آزمايشگاهي كاهش مي‌د‌هد.
مصرف گردو هم سرعت پيشرفت سرطان پروستات را در موشها كند مي‌كند و هم تاثيرات مفيدي روي ژن‌هاي چندگانه مرتبط با كنترل رشد و متابوليسم تومور دارد.
گردو اگرچه سرشار از چربي است اما براي سلامتي مفيد است.
اين پژوهش نشان مي‌دهد كه وقتي موش‌هاي مبتلا به تومورهاي سرطاني پروستات مقاديري گردو مصرف مي‌كنند كه مصرف آن براي مردها نيز به آساني و بدون مشكل امكانپذير است، رشد تومور در آنها كنترل مي‌شود.
نتيجه مصرف گردو در بيماران مي‌تواند مفيد و سودمند باشد.
آمارها نشان مي‌دهد كه در آمريكا از هر 6 مرد يك نفر به سرطان پروستات مبتلا مي‌شود. اين سرطان از جمله بيماريهايي است كه فاكتورهاي محيطي بويژه رژيم غذايي نقش مهمي در بروز آن توليد مي‌كنند. چندين مطالعه باليني نشان داده است كه خوردن گردو به دليل اينكه سرشار از امگا-3، چربي‌هاي چند شاخه‌اي اشباع نشده، آنتي اكسيدانها و ساير مواد شيميايي گياهي است، خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

 

آقايان گردو بخورند!؟

 

اما در اين تحقيق براي اولين بار تاثير مصرف اين مغز گياهي خوراكي در مقابله با سرطان پروستات مشخص شد.

دكتر ديويس به موشهايي كه با تغييرات و دستكاري‌هاي ژنتيكي به سرطان پروستات مبتلا مي‌شوند، مغز گردو خوراند. پس از 18 هفته متوجه شد مصرف مقداري گردو معادل مصرف روزانه يك انسان يعني 4/2 اونس در موشها باعث شد به ميزان قابل توجهي از اندازه و سرعت رشد تومورهاي سرطاني در آنها كاسته شود در حالي كه در گروه مقايسه موشهايي كه به همين مقدار از چربي ديگر به جز چربي گردو استفاده كرده بودند،‌ اين مزايا در آنها مشاهده نشده بود.
محققان دريافتند: در موشهايي كه گردو مصرف كرده بودند نه تنها رشد سرطان پروستات 30 تا 40 درصد كاهش پيدا كرد بلكه مقدار نوعي پروتئين خاص در خون آنها كمتر شد. اين پروتئين يك فاكتور رشد شبه انسوليني است كه ارتباط بسيار قوي با بروز سرطان پروستات دارد. بعلاوه ديويس و دستيارانش روي تاثير گردو بر فعاليت ژني در تومورهاي پروستات بررسي كرده و تاثيرات مثبت اين خوردني سالم را روي ژنهاي چندگانه مرتبط با كنترل رشد و متابوليسم تومور كشف كردند.


منبع: بيتوته

ميوه اي مفيد براي سلامت قلب و عروق

+0 به یه ن

اين ميوه سرشار از پتاسيم و منيزيم است كه براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيد است.


گيلاس حاوي ويتامين C است كه در حفظ سلامت پوست، افزايش قدرت ايمني، تشكيل بافت پيوندي و سلامت اعصاب نقش مؤثري دارد.


گيلاس جزء ميوه‌هاي كم كالري محسوب مي‌شود و سرشار از پتاسيم و منيزيم است كه براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيد است. مصرف گيلاس و ساير ميوه‌هاي تازه كه حاوي مقدار زيادي آب است، موجب حفظ سلامت بدن مي‌شود.


تمام واكنش‌هايي كه در بدن صورت مي‌گيرد، در حضور آب است. آب براي حفظ سلامت پوست بسيار مفيد است و از بروز يبوست پيشگيري مي‌كند، حتي موجب درمان يبوست مي‌شود.
اگر افراد نتوانند آب بنوشند مي‌توانند، از موادي كه داراي آب زياد هستند، مثل ميوه‌ها و سبزي‌ها به مقدار زياد استفاده كنند كه از اين طريق آب به بدنشان مي‌رسد.


گيلاس و ميوه‌‌ها سرشار از فيبر هستند و براي حفظ سلامت و پيشگيري از سرطان مي‌تواند، مفيد باشد. همچنين در حفظ سلامت قلب - عروق و تعادل گردش خون بسيار مؤثر است و از يبوست پيشگيري مي‌كند.


منبع: بيتوته

چندماده غذايي كه كمك مي‌كند بهتربخوابيد

+0 به یه ن

وعده غذايي كه به عنوان شام انتخاب مي‌كنيد روي خواب عميق شبانه و يا تعداد دفعاتي كه در طول شب ممكن است از خواب بيدار شويد تاثيرگذار است. بنابراين محققان توصيه مي‌كنند؛ براي شام، ماهي آزاد را انتخاب كنيد.
مواد مغذي خاصي در ماهي آزاد و هم چنين نخود فرنگي، ماست و اسفناج وجود دارد كه به شما كمك مي‌كنند خواب بهتري داشته باشيد. ماهي آزاد حاوي چربي‌هاي سالمي است كه اسيد دوكوزاهگزائنوئيك يا DHA ناميده مي‌شوند و مي‌توانند سطح هورمون تنظيم كننده خواب موسوم به ملاتونين را افزايش دهند. از سوي ديگر، نخود فرنگي يا ساير حبوبات مواد غذايي غني از ويتامين‌هاي گروه ب شامل B6، B12 و فوليك اسيد هستند كه تمام آنها به تنظيم چرخه‌هاي خواب در بدن كمك مي‌كنند و ماده شيميايي آرام كننده موسوم به سروتونين را توليد مي‌كنند. در واقع در بسياري از مطالعات نشان داده شده است كه تقويت ذخاير ويتامين‌هاي گروه ب در بدن به رفع بي‌خوابي در افراد كمك مي‌كند.
از سوي ديگر محققان تاكيد دارند كه ماست منبع خوب و غني از كلسيم و منيزيم است كه هر دوي اين مواد معدني براي حمايت از پروسه خواب حائز اهميت هستند و با همديگر به شما كمك مي‌كنند كه سريعتر به خواب برويد و زمان مرحله خواب عميق شما را طولاني‌تر مي‌كند. كمبود اين دو ماده معدني مهم در بدن منجر به انقباضات ماهيچه‌اي، افزايش سطح استرس و بدتر شدن كيفيت خواب مي‌شود.
همچنين تحقيقات نشان مي‌دهد كه اسفناج با برگهاي سبز و تيره رنگي كه دارد منبع بسيار مناسب و سرشار از آهن است. آهن نيز ماده‌ معدني مغذي است كه از بدن در برابر يك سارق شناخته شده خواب موسوم به «سندرم پاهاي خسته» محافظت مي‌كند.

منبع: بيتوته

شايع‌ترين عوامل بروز كمردرد كدامند؟

+0 به یه ن

آيا تا به حال دچار كمردرد شده‌ايد؟ بسياري از افراد در طول زندگي خود از كمردردهاي شديد شكايت كرده‌اند، اما اين عارضه تا حد زيادي بين انسانها شايع است.
اولين حمله درد به ناحيه تحتاني كمر معمولا براي افرادي در بين سنين 30 تا 40 سالگي بروز مي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهد كه كمردرد با بالارفتن سن، شايع‌تر مي‌شود. اين عارضه بين افراد بسيار شايع است و از هر10 نفر تقريبا هشت نفر با آن دست به گريبان هستند.
كمردرد مشكلي است كه اغلب ظرفيت انسانها را در زندگي دستخوش تغيير مي‌كند و گاهي هزينه زيادي را به فرد تحميل مي‌نمايد.
به گفته متخصصان؛ كمردرد در بين افرادي كه به لحاظ جسمي متناسب نيستند، شايع‌تر است. كمر و ماهيچه‌هاي شكمي ضعيف ممكن است نتوانند به خوبي ستون فقرات را حمايت كنند. اگر شما يك الگوي زندگي بدون تحرك يا كم تحرك داريد يعني بيشتر روز در يك وضعيت مي‌نشينيد در مقايسه با كسي كه تقريبا هر روز ورزش مي‌كند، بيشتر در معرض آسيب به كمر خود هستيد. هم چنين اگر شكم بزرگي داريد اين وضعيت فشار اضافي را به ماهيچه‌هاي شما در قسمت تحتاني كمر وارد مي‌كند و شرايط را براي بروز كمردرد فراهم مي‌سازد. از سوي ديگر، برخي از كمردردها شامل بيماري ديسك كمر ممكن است زائيده ژنهاي شما باشند.

 

شايع‌ترين عوامل بروز كمردرد كدامند؟

 

يكي ديگر از عواملي كه در بروز اين عارضه تاثير دارد، نژاد است. براي مثال زنان آمريكايي آفريقايي تبار دو تا سه برابر بيش از زنان سفيد پوست به نوعي عارضه استخواني مبتلا مي‌شوند كه روي قسمت پاييني نخاع تاثير نامطلوب و بيمارگونه مي‌گذارد.
درعين حال محققان تاكيد كردند كه نوع شغل نيز تاثير عمده‌اي روي سلامت و بهداشت اين ناحيه از بدن دارد. اگر بر حسب ضرورت شغلي ناچار باشيد كه وزنه‌هاي سنگين بلند كنيد و يا در تمام ساعات روز يك جا بنشينيد، سلامت كمر خود را به خطر خواهيد انداخت.
براي مثال بسياري از تايپيست‌ها يا نويسندگان اغلب از درد كمر رنج مي‌برند. در اين ميان كشيدن سيگار نيز از جمله فاكتورهاي خطرزا براي سلامت كمر محسوب مي‌شود. هرچند سيگار كشيدن به طور مستقيم عامل بروز كمردرد نيست اما خطر ايجاد درد را در پشت تشديد مي‌كند كه اين درد تا پشت پاها از فشار نخاعي - ديسكي روي يك عصب كشيده مي‌شود. سيگار در واقع مانع مي‌شود كه بدن بتواند مواد مغذي و ضروري را به ديسك‌هاي بين مهره‌اي در قسمت تحتاني كمر برساند. از سوي ديگر مشكلات مكانيكي نيز مي‌توانند موجب كمر درد شوند. به اين مفهوم كه شايد شايعترين نوع مشكلات مكانيكي تحليل رفتن ديسك‌هاي بين مهره‌اي باشند. اين ديسك‌ها به اعصاب نخاعي فشار مي‌آورند و باعث ايجاد درد شديد در اين ناحيه مي‌شوند.
علاوه بر اينها بسياري از بيماريهاي پزشكي مثل پوكي استخوان ممكن است سبب بروز كمردرد شوند. بنابراين با توجه به اين تنوع در فاكتورهاي خطرزا توصيه مي‌شود، با مشاهده اولين علائم عارضه كمردرد حتما با متخصص مشورت شده و در درمان سهل انگاري نشود.


منبع: بيتوته

چرا چشم‌هايم سياهي مي‌رود؟

+0 به یه ن

سياهي رفتن چشم‌ها (يا سرگيجه) معمولا يك مشكل جدي به حساب نمي‌آيد،اما در صورتي كه در اغلب اوقاتسياهي ‌رفتن چشم‌ها به خودي خود بهبود پيدا مي‌كند،يا علت زمينه‌ساز آن را مي‌توان به سادگي درمان كرد.

 


از جمله دلايل شايع سياهي رفتن چشم‌ها (dizziness) مي‌توان به اينها اشاره كرد:

* بلند شدن بيش از حد سريع.

* آنفلوآنزا.

* سرماخوردگي.

* آلرژي‌ها.

* افت قند خون.

* سرگيجه واقعي (vertigo).

* مشكلات گوش داخلي مانند بيماري مني‌ير و التهاب لابيرنت (گوش‌داخلي)

* ضربان نامنظم قلب،سكته مغزي،تومور مغزي،اسكلروز متعدد،افت شديد در فشار خون. اين‌ها عوامل كمتر شايع اما وخيم‌تر سرگيجه هستند كه نياز به ارزيابي و درمان دارند.


منبع: بيتوته

بخور نخورهاي تيروييدي

+0 به یه ن

تيروييد كه غده‌اي پروانه‌اي شكل و كوچك است، در جلوي گردن قرار دارد و با وجود كوچكي اندازه‌اش، نقش بسيار بزرگي در سلامت ما دارد؛

به طوري كه ترشح منظم هورمون‌‌هاي آن بسياري از اعمال بدن ما را از ميزان ضربان قلب گرفته تا ساختار پوست، تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. وقتي ترشح هورمون‌هاي تيروييدي از تعادل خارج مي‌شوند، ما مبتلا به پركاري يا كم‌كاري تيروييد خواهيم شد و از آنجا كه كاركرد اين غده بر عملكرد ساير دستگاه‌ها هم تأثير مي‌گذارد، ابتلا به اين اختلالات با علايمي بسياري همراه خواهد شد.
آيا با تغيير در برنامه غذايي مي‌توانيم بر شدت و ضعف اين اختلالات تأثير بگذاريم يا نه؟ دكتر حسيني، متخصص تغذيه و رژيم درماني، به اين سوال پاسخ داده‌اند.

 

 

آيا افراد مبتلا به بيماري‌هاي تيروييدي بايد رژيم خاصي داشته باشند؟
براي كم‌كاري تيروييد يا پركاري رژيم مشخصه‌اي وجود ندارد؛ البته عده‌اي معتقدند كه چيزهايي كه ما مي‌خوريم روي عملكرد تيروييد تاثيرگذار است، براي مثال وجود برخي از مواد غذايي، فعاليت اين غده را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

 


ممكن است درباره اين مواد غذايي بيشتر صحبت كنيد؟

بله؛ برخي از مواد غذايي با عملكرد تيروييد تداخل دارند. اين مواد شامل كلم و خانواده اش از جمله كلم بروكلي و گل كلم، كلم پيچ و مواد ديگري نظير سويا هستند. اگر مصرف اين دسته از سبزيجات و مواد غذايي زياد باشد، مي‌تواند به مواد گوآتروژن (گوآترزا) تبديل شود و زمينه ابتلا به بيماري‌هاي تيروييدي را فراهم كند. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه همين مواد اگر پخته باشند اين اثرات را نخواهند داشت.

 


آيا مي‌شود مشكلات تيروييدي را با رژيم غذايي درمان كرد؟
نه؛ اگر فردي كم‌كاري و پركاري تيروييد دارد و تصور مي‌كند كه مي‌تواند با رژيم غذايي آن را درمان كند، در اشتباه است. چنين چيزي امكان ندارد، مگر در موارد خاصي كه براي مثال، كمبود يد بسيار شديدي در بدن وجود داشته باشد و بدن به سمت گواتر يا كم‌كاري تيروييد مي‌رود.
اين نوع كمبود را مي‌توان با اضافه كردن يد يا مصرف كردن نمك يد دار تامين كرد. اما اينكه كسي اگر كم‌كاري تيروييد داشت به جاي مراجعه به پزشك غدد به رژيم غذايي روي بياورد كار غلطي است.

 

بخور نخورهاي تيروييدي

 

شايد بتوان كلسترول بالا يا قند بالا را با رژيم غذايي درمان يا كمي برطرف كرد اما مشكلات تيروييدي چيزي نيست كه بتوان آن را با رژيم غذايي رفع كرد. در مورد كلسترول و قند بالا هم فرد لازم است نزد پزشك متخصص قلب يا غدد مراجعه كند و در كنار آن رژيم غذايي را هم رعايت كند. در بحث تيروييد چنين چيزي وجود ندارد. براي همين اين ذهنيت كه غذا مي‌تواند دارويي براي درمان بيماري تيروييدي باشد، اشتباه است.

 


پس نقش تغذيه در بيماري‌هاي تيروييدي را چگونه تشريح مي‌كنيد؟

بالاخره بيماري‌هاي تيروييدي پيامدهايي دارند كه اين پيامد‌ها را مي‌توان با تغذيه كم كرد؛
براي مثال، افرادي كه داروهاي تيروييدي مصرف مي‌كنند، بايد مراقب زمان مصرف دارو و غذاي‌شان باشند؛ چرا كه مصرف هم‌زمان داروهاي تيروييدي با برخي از غذاها در جذب دارو تداخل ايجاد مي‌كند. خوردن غذاهاي فيبري هم‌زمان با داروهاي هورموني در جذب داروها تاثيرات منفي مي‌گذارد. از طرفي، اين افراد بايد از خوردن گردوي زياد و سويا پرهيز كنند. كم‌كاري تيروييد نيز تبعاتي مثل چاقي دارد، در حالي كه فرد مبتلا به پركاري تيروييد از لاغري رنج مي‌برد، و بنابراين لازم است علاوه بر دريافت دارو تحت رژيم هم باشد. حتي بهتر است بيماران تعداد وعده‌هاي غذايي‌شان را افزايش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده مقداري كم كنند. دريافت پروتئين نيز بايد كمي افزايش يابد. گنجاندن تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماكيان و تركيب غلات و حبوبات در رژيم غذايي براي تأمين نياز پروتئيني اين عزيزان مهم تلقي مي‌شود. براي كساني كه كم‌كاري تيروييد دارند و دچار چاقي هستند هم رژيم‌هايي در نظر گرفته مي‌شود كه علاوه بر تامين كالري و دريافت دارو، دچار اضافه وزن نشوند.

 

 

بهترين منبع دريافت يد در كم‌كاري ناشي از كمبود اين ماده معدني، كدام است؟
اگر كم‌كاري ناشي از كمبود يد باشد، بهترين توصيه مصرف همان نمك يددار است ولي منابع ديگر يد فرآورده‌هاي دريايي هستند ماهي‌ها علاوه بر يد مملو از اسيدهاي چرب امگا3 نيز هستند.‌ جالب است بدانيد كه وجود اين نوع از اسيد چرب به جذب يد هم كمك مي‌كند؛ يعني شما با خوردن ماهي با يك تير، دو نشان مي‌زنيد!

 


درباره مصرف مكمل‌ها چه‌طور؟ آيا نيازي به مصرف آنها هست؟
مكمل‌ها در بهبود شرايط بيماران تاثير آنچناني ندارند. بيماران مي‌توانند با مصرف ميوه و سبزي مواد مورد نياز خود را تامين كنند ولي بايد دقت كرد در صورت مصرف مكمل‌ها يا مولتي ويتامين‌ها فاصله زماني را بين مصرف دارو و غذا رعايت كنند. مصرف هم‌زمان داروهاي هورموني و اين مواد، جذب داروها را كم مي‌كند. بنابراين مصرف مكمل‌ها بايد با فاصله دو ساعت از خوردن غذاها صورت گيرد.

 

 

بخور نخورهاي تيروييدي

 

تاثير مصرف لبنيات و ميوه‌ها در كنترل پيامدهاي اين دسته از بيماري‌ها چه قدر است؟
استفاده طولاني مدت از داروهاي تيروييدي موجب پوكي استخوان مي‌شود بنابراين مصرف شير و ماست در افرادي كه كم‌كاري تيروييد دارند، لازم است. بارها گفته ايم كه لبنيات از بروز پوكي استخوان جلوگيري مي‌كنند. از طرفي، افرادي كه دچار كم‌كاري تيروييد هستند به دليل اينكه ممكن است چاق باشند به آنها توصيه مي‌شود كه بيشتر از ميوه‌ها و سبزي‌ها استفاده كنند. با اين كار هم ويتامين‌هاي ضروري‌شان تأمين مي‌شود و هم كالري كمي را دريافت خواهند كرد.
در ضمن، با اينكه فيبر موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها خاصيت سيركنندگي دارد اما بايد ميزان مصرف‌شان به اندازه باشد، چرا كه مصرف زياد فيبر هم مي‌تواند در جذب دارو‌ها تاثير منفي داشته باشد.
خلاصه اينكه
• بيماران مبتلا به كم‌كاري تيروييد بايد از مصرف زياد مواد غذايي گوآتروژن (گوآترزا) پرهيز كنند: انواع كلم، شلغم، بادام زميني و سويا.

• سويا مي‌تواند مانع جذب كافي داروهاي تيروييد شود؛ بنابراين بايد در مصرف آن احتياط كرد.

• تنظيم كالري دريافتي براي جلوگيري از افزايش وزن نيز براي آنهايي كه به كم‌كاري تيروييد دچارند، ضروري است.

• مصرف منظم منابع غني از فيبر (سبزي‌ها و ميوه‌هايي مانند انجير، آلو، سيب و مركبات و حتي حبوبات و غلات سبوس‌دار) براي برطرف شدن يبوست به اين بيماران توصيه مي‌شود.

• نوشيدن آب (حداقل روزي 8 ليوان) به اين بيماران توصيه مي‌شود


منبع: بيتوته

سبزي معطر عليه كم خوني

+0 به یه ن

شما جز آن دسته از افراد هستيد كه داراي كم خوني هستند ، به شما توصيه مي كنيم از اين سبزي معطر ميل كنيد.


يك متخصص تغذيه گفت: نعناع تازه به دليل داشتن فولات براي كساني كه فقر آهن دارند، مي‌تواند مفيد باشد.
مريم مراداف افزود: نعناع مقوي معده، ضد اسپاسم و گرفتگي عضلات، ضد نفخ، تقويت كننده معده و بدن است. نعناع براي هضم و سنگيني معده مي‌تواند مفيد باشد و به دليل داشتن ويتامين B1 ،B2، B3 اشتها آور و سرشار از فولات است.
وي گفت: فولات موجود در نعناع براي كساني كه فقر آهن دارند، مي‌تواند مفيد باشد. همچنين نعناع داراي پتاسيم است و براي كساني كه مبتلا به پرفشاري خون هستند، مفيد است.
مراداف اضافه كرد: نعناع داراي اسانس منتول است كه تسكين دهنده است و براي دردهاي موضعي مفيد و ضدعفوني كننده است. از نعناع اسانس، روغن گرفته مي‌شود.

 

كم خوني

 

همچنين اسانس نعناع داراي خواص ضد درد، ضد ميكروب، ضد اسپاسم، ضد احتقان بيني و محرك هضم غذا است.
وي افزود: نعناع ويتامين A بالايي دارد و در كنار ويتامين C مي‌تواند آنتي‌اكسيدان قوي در برابر راديكال‌هاي آزاد باشد. همچنين جويدن نعناع باعث خوشبو شدن دهان مي‌شود.
اين متخصص تغذيه گفت: نعناع خشك با نعناع تازه تفاوت دارد و اسيد‌فوليك و ويتامين C ويتامين B1، B2 و B3 در نعناع خشك از دست مي‌رود ولي 100 گرم نعناع خشك نسبت به 100 گرم نعناع تازه حجم بيشتر و سديم، پتاسيم، گوگرد، منگنز و كلسيم بيشتري دارد.


منبع: بيتوته

سوختگي و نحوه كمك به فرد دچار سوختگي

+0 به یه ن

نكات ايمني هنگام وقوع آتش سوزي:

در حدود ۸/۱ درصد از حوادث در حال تهيه و ساخت مواد محترقه به وقوع مي پيوندد پس بايد خود را براي رويارويي با آتش سوزي آماده نمود.

۱- سرعت عمل هنگام روبرو شدن با آتش سوزي براي نجات جان خود و مصدومان احتمالي، كاملاً حياتي است.

۲- همان طور كه مي دانيم آتش خيلي سريع انتشار مي يابد، بنابراين بلافاصله آتش نشاني و اورژانس را خبر كنيد و تا آنجا كه مي توانيد، اطلاعات كاملي در مورد بروز حادثه به آنها بدهيد.

۳- سعي كنيد كه افراد را از ساختمان بيرون ببريد.

۴- با رعايت جوانب احتياط به خاموش كردن آتش بپردازيد.

۵- به هيچ وجه وارد ساختمان آتش گرفته نشويد مگر آن كه مجهز به ماسك تنفسي باشيد و كاربرد آن را بدانيد.

۶- قبل از فرار از اتاقي كه در آن بسته است، در را لمس نماييد. اگر در داغ باشد از خروجي هاي ديگر استفاده كنيد.

۷- اگر در ساختمان آتش گرفته گرفتار شده ايد فوراً به اتاقي كه داراي پنجره است برويد و در را ببنديد سپس پتو يا فرش را طوري زير در قرار دهيد كه دود وارد اتاق نشود و آن گاه از طريق پنجره تقاضاي كمك كنيد.

۸- اگر دود، حرارت يا شعله هاي آتش مسيرهاي خروجي شما را مسدود كرده است در را ببنديد و در اتاق بمانيد. تنها با استفاده از پارچه سفيد از طريق پنجره كمك بخواهيد. اگر در اتاق تلفن وجود دارد با اداره آتش نشاني تماس بگيريد و موقعيت خود را خبر دهيد.

۹- زماني كه در جريان حريق واقع مي شويد با حفظ خونسردي تمام تهويه هاي ساختمان را خاموش كنيد تا به اين ترتيب از ورود اكسيژن به داخل ساختمان جلوگيري شود.

۱۰- در صورت امكان فوراً مواد سالم و قابل استفاده را از محل خارج كنيد.

۱۱- امدادگران و يا افرادي كه در جريان حريق واقع شده اند بايد لباس هاي داراي الياف مصنوعي و پلاستيكي را از خود دور كنند.

۱۲- ظرف مشتعل را حركت ندهيد. شعله را با شن، نمك، پتوي نمناك يا پوشش هاي ديگر خفه كنيد.

 

 

 

نكات ايمني در نجات مصدوم از اتاق پر دود:
۱- ابتدا مطمئن شويد براي نجات مصدوم جان خود را به خطر نمي اندازيد.
۲- طناب نجات را به كمر خود ببنديد و آن را به دست يكي از حاضران بدهيد.
۳- روشي از نشانه هاي قراردادي بين خود و كسي كه طناب را در دست دارد برقرار كنيد تا زماني كه علامت داديد شما را بيرون بكشد. بهترين روش اين است كه طناب را به صورت دائم در حالت كشيده نگه داريد و در هنگام خطر آن را شل كنيد تا فرد متوجه خطر شود و شما را بيرون بكشد.

 

 

نحوه كمك به فرد دچار سوختگي

 

توجه: بستن دستمال خيس به دور دهان و بيني باعث محافظت شما در برابر گاز يا دودهاي سمي خواهد شد.

۴- براي نجات جان مصدوم از اتاق آتش گرفته اي كه در آن بسته است بايد قبل از ورود ، با لمس در اتاق، حرارت را بسنجيد ، اگر داغ باشد وارد اتاق نشويد و اگر داغ نباشد ، قبل از ورود به اتاق چند نفس عميق بكشيد تا خون شما پر اكسيژن شود سپس با شانه خود از پهلو به در ضربه بزنيد تا در باز شود و در همين حال صورت خود را برگردانيد. اتاق ممكن است پر از هواي سوخته فشرده باشد و احتمال دارد هر لحظه انفجاري رخ دهد. اگر دود كاملاً متراكم باشد روي زمين سينه خيز برويد زيرا با توجه به اين كه هواي داغ بالا مي رود، ممكن است لايه اي از هواي تميز در كف اتاق وجود داشته باشد.
۵- مصدوم را بگيريد و با توجه به رعايت تمام جنبه هاي ايمني به سرعت به سمت در خروجي بكشيد. لباس آتش گرفته مصدوم را با استفاده از پتو، گليم و يا كت خاموش كنيد.
۶- اگر لباس سوخته به پوست مصدوم چسبيده سعي نكنيد آن را جدا كنيد.
۷- اگر مصدوم هشيار است كاملاً از او مراقبت كنيد زيرا ممكن است بر اثر نيم سوز شدن اشياي داخل اتاق، گاز منواكسيد كربن در هواي اتاق پراكنده شده باشد و اين امر بر هوشياري مصدوم به تدريج تأثير مي گذارد.
۸- اگر تنفس مصدوم قطع شده بلافاصله تنفس مصنوعي را شروع كنيد و سپس مصدوم را به بيمارستان برسانيد.
۹٫ اگر مصدوم در پاركينگ بسته اي كه ماشين يا موتور در آن روشن است گرفتار شده ، در پاركينگ را باز كنيد تا دود از پاركينگ خارج و هواي تازه به اندازه كافي وارد شود. نبايد وارد چنين محل هايي شويد مگر آن كه مطمئن شويد خطري جان شما را تهديد نخواهد كرد.

 

 

كمكهاي اوليه در سوختگي:

۱- وضعيت عمومي مصدوم را بررسي كنيد. براي اين منظور ابتدا از باز بودن راه هاي هوايي و تنفس صحيح اطمينان حاصل كنيد.
در مصدومي كه بيهوش است سر او را عقب بكشيد تا زبان موجب انسداد راه هاي هوايي نشود.
۲- اگر مصدوم نفس نمي كشد و نبض ندارد عمل احياء(تنفس مصنوعي همراه با ماساژ قلبي) را در مورد او انجام دهيد.
۳- لباس مصدوم را كه مربوط به عضو سوخته بدن اوست در آوريد.
به خاطر داشته باشيد كه اگر لباس مصدوم به پوست ناحيه سوخته چسبيده است لباس را از پوست جدا نكنيد بلكه لباس را از دور تا دور محل چسبيده قيچي كنيد .
۴- ساعت، گردنبند، دستبند ، انگشتر ، كمربند و كفش هاي مصدوم را در آوريد.
۵- ناحيه سوخته را با آب سرد شست و شو دهيد و بدين طريق آن را خنك كنيد.

 

 

در صورت آسيب ديدن چشم و يا پلك ها:
۱* از ماليدن چشم ها و پلك ها خود داري كنيد.
۲* حتما" در اولين فرصت به اورژانس چشم پزشكي مراجعه كنيد. زيرا در بعضي مواقع آسيب هاي چشمي در مراحل اوليه علائم زيادي ندارند و ظاهر بدي ايجاد نمي كنند اما مي توانند حوادث ناگواري براي چشم ايجاد كنند.
۳* چشم فرد آسيب ديده را با يك وسيله در دسترس مانند ليوانهاي يك بار مصرف يا مقوائي كه به شكل مخروط در آورده ايد بپوشانيد. نيازي به گذاشتن دستمال، پنبه يا گاز روي چشم وجود ندارد.
۴* از هيچ گونه پماد يا قطره چشمي استفاده نكنيد و چشم ها را نشوئيد زيرا استفاده از آنها مي تواند آسيب وارده به چشم را شديدتر كند.
۵* از آسپيرين، ايبوبروفن و موارد مشابه تا رسيدن به اورژانس چشم پزشكي خودداري كنيد.
۶* سعي كنيد مواد غذائي به بيمار ندهيد تا در صورت نياز به جراحي بتوان در اولين فرصت اين كار را انجام داد.


منبع: بيتوته



  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ 6 ][ 7 ]