مبتلايان به آلزايمر نرگس بو كنند

+0 به یه ن

قديمي ترين نرگس زارهاي ايران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است كه قدمت آن به دوران قبل از ميلاد مسيح بازگشته و در حال حاضر براي حفظ بقاي خود به توجه ويژه مسئولان نياز دارد.

گل نرگس را مي توان در دشتها و كوهپايه هاي زاگرس در استان هاي ايلام، لرستان ، خوزستان ، فارس ، كهگلويه و بوير احمد مشاهده كرد.

اين گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و و در ايران به علت نبود آگاهي و معرفي كافي و عدم تبليغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاكنون از خاستگاه آن اطلاعات كافي منتشر نشده است.

گل دهي نرگس همه ساله از نيمه دوم سال آغاز و تا پايان بهمن و گاهي نيز نيمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در اصل هر وقت گل نرگس وجود دارد سرما هم در كنار آن ادامه دارد.

در نرگس زارهاي بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسايي شده است كه نرگس شهلا وسعت بيشتري را در اين مناطق به خود اختصاص داده است.

از انواع ديگر گل نرگس هم مي توان به پُر پر يا شصت پر، پنجه گربه اي و مسكين اشاره كرد كه با وجود همه مزيتهايي كه گل نرگس دارد اين گل سهم ناچيزي از گردشگري گل را به خود اختصاص داده است.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگ خوزستان در خصوص گل نرگس گفت: نرگس در بهبهان به صورت انبوه و به صورت جزئي در شهرهاي باغملك، رامهرمز و مسجدسليمان كشت مي شود.

مجتبي گهستوني افزود: تا سال 1350 در بهبهان بيش از 700 هكتار مزرعه كشت گل نرگس وجود داشت كه هم اكنون در بهترين حالت به 50 هكتار مي رسد. در دهه 40 تعدادي هلندي با مراجعه به نرگس زارهاي بهبهان مقداري از پيازهاي نرگس را به منظور تكثير به هلند منتقل كردند و اقدام به پرورش اين گل كردند، بر روي هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا 10 شكوفه گل و گاهي تا بيش از 20 شكوفه نيز مشاهده شده است. هلندي ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام يكي از خيابانهاي خود را بهبهان نامگذاري كرده اند.

آلزايمر

 

بيماران مبتلا به آلزايمر گل نرگس بو كنند

گهستوني عنوان كرد: طبق اظهار نظر پزشكان، افراد مبتلا به بيماري آلزايمر با بو كردن اين گل امكان درمان پيدا مي كنند. تا پيش از انقلاب و تسطيح اراضي براي كاربري هاي مختلف، بهبهان بيش از 30 گلزار نرگس داشت كه اين تعداد هم اكنون به تنها پنج مزرعه رسيده است كه بزرگترين نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبيعي بهبهان و در اجاره غلامحسين مكي است كه با هدف حفظ و پرورش گل نرگس اين باغ را اجاره كرده است.

بخشي از توليدكنندگان گل نرگس، محصول خود را به كشورهاي حاشيه خليج فارس ارسال مي كنند كه تا شاخه اي چهار دينار (هزار تومان) به فروش مي رسد اما در داخل كشور، يك شاخه گل به قيمت 100 تومان عرضه مي شود.

به گفته آصفي از توليد كنندگان گل نرگس بهبهان، به دليل عدم حمايت مسئولين استان و متوليان باغباني بيش از 90 درصد گل توليدي خوزستان به تهران حمل مي شود و با قيمت گزافي به خوزستان برگشت داده مي شود كه در اين فرآيند بخشي از كيفيت گل كاسته مي شود.

كاشت گل نرگس در بهبهان مي تواند براي هزار نفر ايجاد شغل كند

 

آلزايمر

وي افزود: با اندكي حمايت و با همت مسئولين به خصوص استانداري و شهرداري مي توان از طريق كشت و فروش گل نرگس هر ساله براي يك هزار نفر اشتغال ايجاد كرد.

آصفي بيان كرد: در هر هكتار مزرعه گل نرگس از 200 هزار تا يك ميليون پياز گل نرگس قابليت كشت وجود دارد، اين گل علاوه بر توليد سالانه با تكثير طبيعي پياز هم به توليد مي رسد كه با يك بار كاشت پياز گل، براي برداشت در فصلهاي بعد ديگر نيازي به كاشت پياز نيست.در صورت توجه به اين چرخه اشتغال و سرمايه گذاري مي توان به گردشگري گل نيز دست يافت.

اين توليد كننده چند شغله بودن توليدكنندگان گل نرگس، عدم بازاريابي مناسب، عدم خريد گل از سوي دولت، دريافت هزينه هاي فراوان از صاحبان مزارع، عدم توجه به جنبه هاي گردشگري، فقدان يك موسسه حمايتي و پژ‍وهشي درباره گل نرگس را از جمله دلايل عدم موفقيت اين گل عنوان كرد.

غلامحسين مكي يكي ديگر از توليدكنندگان بزرگ گل نرگس نيز اظهار داشت: در مزرعه اش چون از سموم شيميايي استفاده نمي شود مجموعه گل هاي بومي و غيربومي نيز در كنار ساير گلها قابل مشاهده است كه از جمله آنها مي توان به گل هاي شب بو، سوسن، گلايل و زنبق اشاره كرد.در نرگس زار 20 هكتاري خود تا سال 1375 نزديك به 700 هزار گل نرگس توليد مي شد اما هم اكنون به بيش از پنج ميليون شاخه گل رسيده است.

از نظر بهبهاني ها گل نرگس به نام مادر امام زمان (عج) متبرك شده و عرق پيشاني حضرت عباس محسوب مي شود.

به هر حال توليد كنندگان گل نرگس در بهبهان انتظار دارند مديران متولي امر كشاورزي در استان خوزستان توجه بيشتري به آنها و نرگس زارهايشان داشته باشند تا اين گل بتواند نقش بيشتري را در بازار صادرات كشور و اشتغال زايي منطقه داشته باشد.

همچنين اين پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند جشنواره اي همانند گلابگيري در كاشان براي برداشت گل نرگس بهبهان نيز ترتيب داده شود تا مردم بيشتري براي اين امر به بهبهان و نرگس زارهاي آن مراجعه كنند و اقتصاد منطقه رونق گيرد.


منبع: بيتوته



  • [ ]