شايع‌ترين عوامل بروز كمردرد كدامند؟

+0 به یه ن

آيا تا به حال دچار كمردرد شده‌ايد؟ بسياري از افراد در طول زندگي خود از كمردردهاي شديد شكايت كرده‌اند، اما اين عارضه تا حد زيادي بين انسانها شايع است.
اولين حمله درد به ناحيه تحتاني كمر معمولا براي افرادي در بين سنين 30 تا 40 سالگي بروز مي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهد كه كمردرد با بالارفتن سن، شايع‌تر مي‌شود. اين عارضه بين افراد بسيار شايع است و از هر10 نفر تقريبا هشت نفر با آن دست به گريبان هستند.
كمردرد مشكلي است كه اغلب ظرفيت انسانها را در زندگي دستخوش تغيير مي‌كند و گاهي هزينه زيادي را به فرد تحميل مي‌نمايد.
به گفته متخصصان؛ كمردرد در بين افرادي كه به لحاظ جسمي متناسب نيستند، شايع‌تر است. كمر و ماهيچه‌هاي شكمي ضعيف ممكن است نتوانند به خوبي ستون فقرات را حمايت كنند. اگر شما يك الگوي زندگي بدون تحرك يا كم تحرك داريد يعني بيشتر روز در يك وضعيت مي‌نشينيد در مقايسه با كسي كه تقريبا هر روز ورزش مي‌كند، بيشتر در معرض آسيب به كمر خود هستيد. هم چنين اگر شكم بزرگي داريد اين وضعيت فشار اضافي را به ماهيچه‌هاي شما در قسمت تحتاني كمر وارد مي‌كند و شرايط را براي بروز كمردرد فراهم مي‌سازد. از سوي ديگر، برخي از كمردردها شامل بيماري ديسك كمر ممكن است زائيده ژنهاي شما باشند.

 

شايع‌ترين عوامل بروز كمردرد كدامند؟

 

يكي ديگر از عواملي كه در بروز اين عارضه تاثير دارد، نژاد است. براي مثال زنان آمريكايي آفريقايي تبار دو تا سه برابر بيش از زنان سفيد پوست به نوعي عارضه استخواني مبتلا مي‌شوند كه روي قسمت پاييني نخاع تاثير نامطلوب و بيمارگونه مي‌گذارد.
درعين حال محققان تاكيد كردند كه نوع شغل نيز تاثير عمده‌اي روي سلامت و بهداشت اين ناحيه از بدن دارد. اگر بر حسب ضرورت شغلي ناچار باشيد كه وزنه‌هاي سنگين بلند كنيد و يا در تمام ساعات روز يك جا بنشينيد، سلامت كمر خود را به خطر خواهيد انداخت.
براي مثال بسياري از تايپيست‌ها يا نويسندگان اغلب از درد كمر رنج مي‌برند. در اين ميان كشيدن سيگار نيز از جمله فاكتورهاي خطرزا براي سلامت كمر محسوب مي‌شود. هرچند سيگار كشيدن به طور مستقيم عامل بروز كمردرد نيست اما خطر ايجاد درد را در پشت تشديد مي‌كند كه اين درد تا پشت پاها از فشار نخاعي - ديسكي روي يك عصب كشيده مي‌شود. سيگار در واقع مانع مي‌شود كه بدن بتواند مواد مغذي و ضروري را به ديسك‌هاي بين مهره‌اي در قسمت تحتاني كمر برساند. از سوي ديگر مشكلات مكانيكي نيز مي‌توانند موجب كمر درد شوند. به اين مفهوم كه شايد شايعترين نوع مشكلات مكانيكي تحليل رفتن ديسك‌هاي بين مهره‌اي باشند. اين ديسك‌ها به اعصاب نخاعي فشار مي‌آورند و باعث ايجاد درد شديد در اين ناحيه مي‌شوند.
علاوه بر اينها بسياري از بيماريهاي پزشكي مثل پوكي استخوان ممكن است سبب بروز كمردرد شوند. بنابراين با توجه به اين تنوع در فاكتورهاي خطرزا توصيه مي‌شود، با مشاهده اولين علائم عارضه كمردرد حتما با متخصص مشورت شده و در درمان سهل انگاري نشود.


منبع: بيتوته



  • [ ]