آقايان گردو بخورند!؟

+0 به یه ن

يك پژوهش جديد نشان داد: گردو سرعت رشد تومورهاي سرطاني پروستات را در موشهاي آزمايشگاهي كاهش مي‌د‌هد.
مصرف گردو هم سرعت پيشرفت سرطان پروستات را در موشها كند مي‌كند و هم تاثيرات مفيدي روي ژن‌هاي چندگانه مرتبط با كنترل رشد و متابوليسم تومور دارد.
گردو اگرچه سرشار از چربي است اما براي سلامتي مفيد است.
اين پژوهش نشان مي‌دهد كه وقتي موش‌هاي مبتلا به تومورهاي سرطاني پروستات مقاديري گردو مصرف مي‌كنند كه مصرف آن براي مردها نيز به آساني و بدون مشكل امكانپذير است، رشد تومور در آنها كنترل مي‌شود.
نتيجه مصرف گردو در بيماران مي‌تواند مفيد و سودمند باشد.
آمارها نشان مي‌دهد كه در آمريكا از هر 6 مرد يك نفر به سرطان پروستات مبتلا مي‌شود. اين سرطان از جمله بيماريهايي است كه فاكتورهاي محيطي بويژه رژيم غذايي نقش مهمي در بروز آن توليد مي‌كنند. چندين مطالعه باليني نشان داده است كه خوردن گردو به دليل اينكه سرشار از امگا-3، چربي‌هاي چند شاخه‌اي اشباع نشده، آنتي اكسيدانها و ساير مواد شيميايي گياهي است، خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

 

آقايان گردو بخورند!؟

 

اما در اين تحقيق براي اولين بار تاثير مصرف اين مغز گياهي خوراكي در مقابله با سرطان پروستات مشخص شد.

دكتر ديويس به موشهايي كه با تغييرات و دستكاري‌هاي ژنتيكي به سرطان پروستات مبتلا مي‌شوند، مغز گردو خوراند. پس از 18 هفته متوجه شد مصرف مقداري گردو معادل مصرف روزانه يك انسان يعني 4/2 اونس در موشها باعث شد به ميزان قابل توجهي از اندازه و سرعت رشد تومورهاي سرطاني در آنها كاسته شود در حالي كه در گروه مقايسه موشهايي كه به همين مقدار از چربي ديگر به جز چربي گردو استفاده كرده بودند،‌ اين مزايا در آنها مشاهده نشده بود.
محققان دريافتند: در موشهايي كه گردو مصرف كرده بودند نه تنها رشد سرطان پروستات 30 تا 40 درصد كاهش پيدا كرد بلكه مقدار نوعي پروتئين خاص در خون آنها كمتر شد. اين پروتئين يك فاكتور رشد شبه انسوليني است كه ارتباط بسيار قوي با بروز سرطان پروستات دارد. بعلاوه ديويس و دستيارانش روي تاثير گردو بر فعاليت ژني در تومورهاي پروستات بررسي كرده و تاثيرات مثبت اين خوردني سالم را روي ژنهاي چندگانه مرتبط با كنترل رشد و متابوليسم تومور كشف كردند.


منبع: بيتوته



  • [ ]