روشهايي مناسب براي قد بلندترشدن!!

+0 به یه ن

1- ورزش ها مناسب: اين ورزشها بخصوص در دوران بلوغ بسيار موثر بوده و نتايج خوبي ميدهند.


افزايش قد


2- تغذيه مناسب


3- تزريق هورمون رشد


4- جراحي

 


شانس افزايش قد:


شانس بسيار بالا: دختران تا زير 12 سال و پسران زير 14 سال


شانس متوسط: دختران زير 18 سال و پسران زير 20 سال


شانس كم: دختران بالاي 20 و پسران بالاي 23 سال


شانس بسياركم: دختران بالاي 25 و پسران بالاي 28 سال


بهترين راه براي تعيين شانس افزايش قد مراجعه به يك متخصص ارتوپدي و متخصص غدد درون ريز است.


بهترين روشهاي افزايش قد حتي براي افراد با شانس بسيار بالا نياز به زمان دارد. اين راه را يك شبه نميتوان طي كرد.


از ورزش غافل نشويد. ورزش علاوه بر اينكه هزينه زيادي ندارد، اگر هم به افزايش وزنتان كمك نكرد به سلامتي شما كمك زيادي ميكند.و نهايتا اينكه منطقي باشيد.


قد انسان، ارتفاع يك انسان است. قد بسيار متغير است، اما عموما در يك محدوده خاص قرار دارد ( منحني بل ). بيشتر بزرگسالان، تا پيش از بيست سالگي به حداكثر قد خود مي رسند. اما بلند قد شدن به عوامل متعددي بستگي دارد. سايز بدن افراد نتيجه اي از تداخل عوامل داخلي و محيطي در طول دوران رشد است. عوامل داخلي تعيين كننده قد ، فاكتورهاي ژنتيكي است كه فرد از والدينش دريافت مي كند و قابل تغيير نيست ، عوامل محيطي تاثير گذار نيز عبارتند از : تغذيه ، آب و هوا ، اقليم و بيماريها و .... مثلاً شواهد موجود نشان مي دهد نزديكي يا دوري به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است .

 

راههاي افزايش قد

 

اگر چه نمي توان عوامل محيطي و ژنتيكي را به راحتي جدا كرد ولي با بررسي ملل مختلف ، نژادها و سرزمينهاي گوناگون اين نتيجه به دست مي آيد كه عوامل محيطي بسيار مهم اند . ضمنا افراد نيز مي توانند رژيم غذايي مناسبي را انتخاب كنند تارشدي آرام و طولاني تر داشته باشند. از لحاظ فيزيولوژيك، يك مادر بلند قد ، نوزادي با وزن گيري بهتر خواهد داشت زيرا فضاي لگن مادر بيشتر است و جنين رشد بهتري در رحم دارد . در ميان مواد مغذي مورد نياز براي رشد قدي ، مصرف به اندازه پروتئين ها و املاح از اهميت ويژه اي برخوردار است .بيشتر رشد قدي با افزايش طول استخوانهاي دراز بدن صورت مي گيرد بدين ترتيب كه در سنين كودكي در انتهاي استخوانهاي دراز بدن مثل استخوان ران و ساق پا ، منطقه اي بنام اپي فيز موجود است كه هنوز استخواني نشده و از جنس غضروف است. اين بخش مولد با تكثير سلولي موجب افزايش قد استخوانها مي شود و در انتهاي سنين بلوغ ، اين بخش استخواني شده و در اين مرحله رشد قدي فرد متوقف مي شود ، لذا قد فرد بلندتر نخواهد شد.

 


در بدن ، هورموني به نام هورمون رشد موجود است كه در سنين كودكي و نوجواني تكثير سلولي ، در اين مناطق غضروفي را تحريك و موجب افزايش استخوان سازي مي شود. استخوان سازي تا پايان سنين بلوغ ، ادامه دارد يعني تا اوايل 20 سالگي هنوز امكان افزايش قد وجود دارد.يكي از عوامل تاثيرگذار بر رشد قدي تغذيه است . ژاپني ها توانسته اند با تغذيه سالم ، متوسط قد جوانانشان را افزايش دهند. در ميان مواد مغذي مصرف به اندازه ي پروتئين ها و املاح بسيار اهميت دارد. يك نوجوان بايد پروتئين مورد نيازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دريافت كند. بهتر است پروتئين مصرفي از منابع پروتئين حيواني باشد مثل گوشت گوسفند و گاو ، مرغ و ماهي ، تخم مرغ و شير. در ميان املاحي كه براي رشد قدي لازم اند كلسيم، فسفر ، منيزيم ، روي و فلوئور از اهميت ويژه برخوردار هستند. منابع كلسيم: لبنيات مثل شير ، ماست ، پنير خامه و بستني است . فسفر و منيزيم در گوشت و ديگر منابع پروتئين و حبوبات فراوان است. فلوئور نيز در آب موجود است و آب مصرفي بايستي محتوي ppm 1 فلوئور باشد.


منبع: بيتوته

يبوست، بيماري يا بي توجهي؟

+0 به یه ن

بيشتر مردم دست كم يك بار در زندگي خود يبوست را تجربه كرده اند. يبوست معمولاً مسئله مهمي نيست، اما براي اين كه از بسياري از دردسرهاي آن رهايي يابيم، بهتر است به جاي خنديدن، درباره آن بيشتر بدانيم. يبوست يك بيماري به شمار نمي آيد، بلكه نشانه ي بيماري ها و مشكلات ديگري است. اگر در رژيم غذايي روزانه، فيبرهاي غذايي كمي موجود باشد به راحتي دچار يبوست مي شويم. افراد مسن تر نسبت به جوانان يبوست را بيشتر تجربه مي كنند. يبوست به معني توقف بيش از حد مواد دفعي در روده است.

زمان عمل دفع در افراد مختلف بسيار متفاوت است. براي بعضي افراد 2 بار در روز طبيعي و براي بعضي ديگر 2 بار در هفته طبيعي است. اما معمولاً هر 12 ساعت و گاهي هر 72 ساعت يك بار انجام مي شود.

 

درمان يبوست


يبوست علت هاي متفاوتي دارد، اما براي آن كه به آن گرفتار نشويد، چند راه بسيار آسان وجود دارد:

 


سبزي و ميوه بخوريد


فيبرها حركات روده را تسهيل مي كنند و يبوست را از بين مي برند. سبزي ها و ميوه هاي تازه، كاهو، كلم ، حبوبات، نخود، هويج، سويا، نان سبوس دار ، برنج، انجير، آلو و زردآلو داراي فيبر زيادي هستند.

 


يبوست


وقتي از اين غذاها استفاده مي كنيم، مجبوريم مدت زمان بيشتري آن ها را در دهان بجويم. همچنين وقتي وارد معده مي شوند، معده را پر مي كنند و معده حالت كشيدگي پيدا مي كند و احساس سيري مي كنيم. همچنين اين غذاها تخليه مواد از روده را آسان تر مي كنند.

مصرف زياد غذاهاي بسيار چرب، فرآورده هاي لبني و تخم مرغ در ايجاد يبوست موثرند.

 


تنها زندگي نكنيد


انسان هايي كه به تنهايي زندگي مي كنند، بيشتر دچار يبوست مي شوند. زندگي در كنار اعضاي خانواده و جمع شدن كنار سفره، ميل و شوق غذا خوردن را در انسان افزايش مي دهد. اما معمولاً افرادي كه به تنهايي زندگي مي كنند، علاقه خود را به آشپزي و غذاخوردن از دست مي دهند و احساس بي اشتهايي مي كنند. اين افراد به استفاده از غذاهاي آماده و كنسرو شده روي مي آورند كه اين محصولات غذايي فيبرهاي كمي دارند. همچنين مادربزرگ ها و پدربزرگ هايي كه دندان هايشان را از دست داده اند و دندان مصنوعي آن ها در جويدن غذاها كارآيي لازم را ندارند، معمولاً از غذاهاي نرم كه فاقد فيبر هستند، استفاده مي كنند كه موجب يبوست مي شود.

 

 

آب بنوشيد


اگر در طول روز، به ميزان لازم آب يا ساير مايعات را ننوشيد، ممكن است دچار يبوست شويد. اين مشكل در افرادي ديده مي شود كه وعده هاي غذايي روزانه خود را در زمان هاي مشخصي در طول روز ميل نمي كنند. آب و ساير مايعات به حركت مواد غذايي در روده كمك مي كنند و از انبار شدن مواد در روده پيشگيري مي كنند.

صبح كه از خواب بيدار مي شويد، يك ليوان آب ولرم بنوشيد و در طول روز هم 6 تا 7 ليوان آب و ساير مايعات ميل كنيد.

 

 

به داروهاي ضد يبوست عادت نكنيد


مصرف داروهاي ضد يبوست براي مدت كوتاهي مناسب است، اما خود را به مصرف آن ها عادت ندهيد، چون روده شما به اين مواد عادت مي كند و به اصطلاح تنبل مي شود و فعاليت هاي طبيعي خود را كه موجب حركت و دفع مواد مي شود، فراموش خواهد كرد.

 


ورزش كنيد


زندگي ماشيني امروزي علت ديگر يبوست است. اگر شغل شما به گونه اي است كه مجبوريد ساعت ها پشت ميز بنشينيد، ممكن است دچار يبوست شويد. براي رهايي از اين مشكل، بايد در بين ساعات كاري خود كمي قدم بزنيد و يا ورزش هاي سبكي انجام دهيد.

بيماراني كه به علت تصادف يا جراحي يا بيماري مجبورند روزها بدون تحرك در بستر دراز بكشند، يبوست را تجربه مي كنند، گرچه پزشك براي اين افراد داروي ضد يبوست تجويز كند، ولي به هر حال مقدار كمي تحرك، مي تواند بسيار مفيد باشد.

 

يبوست


در بيرون از منزل خود هم به دستشويي برويد


بعضي افراد به دلايل بهداشتي يا اجتماعي در محل كار خود و يا منزل اقوام و آشنايان از رفتن به دستشويي اجتناب مي كنند. اين كار درست نمي باشد. اگر اين زمان تأخير در دفع، طولاني شود، موجب يبوست مي شود.

 


آلو بخوريد


شب، قبل از خواب، تعدادي آلوي خشك را در آب خيس كنيد و صبح پس از بيدار شدن از خواب، نوش جان كنيد. آلو اثرات سحرآميزي در از بين بردن يبوست دارد.

 


يك داروي گياهي: پسيليوم



پسيليوم يك داروي گياهي است كه به شكل پودر در داروخانه ها وجود دارد.

يك قاشق غذاخوري از اين دانه هاي ريز را در يك ليوان آب مخلوط كنيد و اجازه دهيد چند دقيقه بماند، سپس آن را ميل كنيد.
يك داروي جديد براي درمان يبوست

اخيرا سازمان غذا و داروي آمريكا، استفاده از داروي جديدي را براي درمان يبوست مزمن در بزرگسالاني كه علت خاصي براي اين عارضه در آن ها پيدا نمي شود، مورد تاييد قرار داده است. اين دارو به نام "لوبي پروستون" با نام تجارتي Amitizia اولين دارو از گروه جديدي از داروهاست كه به آن ها تركيبات اسيد چرب كاركردي مي گويند و براي درمان يبوست، سندروم روده تحريك پذير، با علامت غالب يبوست و فلج موقتي روده پس از عمل جراحي ساخته شده اند.

يبوست مزمن يكي از شايع ترين بيماري هاي گوارشي است و زنان بيشتر از مردان به آن گرفتار مي شوند. تجويز اين دارو، تنها براي افرادي صورت مي گيرد كه ساير شيوه هاي معالجه يبوست مانند افزايش مصرف مايعات و فيبرهاي غذايي و ورزش منظم در آن ها موثر نبوده است.

آيا مي دانيد فشارخون يعني چه؟

+0 به یه ن

بد نيست كمي راجع به حقيقت فشار خون و كم و كيف آن اطلاعاتي كسب كنيم تا بهتر بتوانيم اصطلاحات و اختلالاتي نظير فشار خون بالا و پايين را درك كنيم.

 


فشار خون پايين


زماني كه جريان خون به قدري كاهش مي يابد كه اكسيژن و مواد مغذي كافي را به ارگان هاي حياتي بدن نظير مغز ، قلب و كليه نمي رساند در عملكرد اين ارگان ها ايجاد اختلال مي كند.

 

 

فشار خون نرمال و سالم چيست؟


زماني كه قلب مي تپد ، خون درون رگ هاي بدن جاري مي شود. فشار خون سيستوليك مربوط به فشار ناشي از رگ ها در زمان پمپاژ قلب است.و فشار دياستوليك فشار ناشي از استراحت شريان ها را بيان مي كند و اين درست زماني است كه خون درون قلب جمع مي شود تا مجددا عمل پمپاژ صورت بگيرد. هر نوع فشار خون بالاتر از 120/ 80 ميلي متر جيوه را فشار خون بالا مي دانند.

زماني كه قلب در حالت استراحت است بطن چپ پر از خون برگشتي از ريه ها مي شود . سپس بطن چپ منقبض شده و خون درون شريان ها جريان مي يابد. نبضي كه با قرار دادن انگشت در محل شريان ها احساس مي كنيم نتيجه انقباض بطن چپ مي باشد.

 

 

فشار خون چگونه تشخيص داده مي شود؟


فشار خون به كمك مقدار خوني كه توسط بطن چپ درون رگ ها پمپ مي شود و مقاومت ديواره رگ ها در برابر جريان خون شناخته مي شود.به طور كلي فشار خون زماني كه مقدار خون بيشتري پمپاژ مي شود و يا زماني كه ديواره رگ ها تنگ و سخت شده باشد، بالاتر است و فشار خون پايين زماني كه خون كمتري پمپاژ شود يا مقاومت رگ ها كمتر باشد عارض مي شود.

 

فشار خون

 

چگونه مي توان فشار خون نرمال را حفظ كرد؟


بدن به كمك سلول ها گيرنده عصبي به نام بارارسپتور مي تواند فشار خون را كنترل نمايد.اين سنسورها در مسير شريان هاي بزرگ نزديك قلب قرار دارد و به محض دريافت و احساس فشار خون پيام هايي به قلب ، شريان ها ، سياهرگ ها و كليه ها ارسال مي كند تا با ايجاد تغيير فشار خون را به حالت نرمال برگردانند. هدف از اين تنظيم خودكار حفظ برونداد قلب يعني خون به تمام ارگانها و بخش هاي بدن است.

پيام هاي بارارسپتور مي تواند باعث افزايش سرعت قلب و انقباض متوالي تر آن براي ارسال بيشتر خون شود. اين پاسخ باعث افزايش جريان خون و به عبارتي افزايش فشار خون مي شود.

بارارسپتور ي تواند با ارسال پيام به سياهرگ ها باعث اتساع آنها شود. در نتيجه خون بيشتري درون سياهرگ ها باقي مي ماند و خون كمتري به قلب باز مي گردد و به تعاقب آن خون كمتري درون شريان ها پمپاژ مي شود و به اين ترتيب فشار خون كاهش مي يابد. به عبارتي ديگر مي توان گفت اگر سياهرگ ها باريك شود، خون كمتري درون سياهرگ انباشته مي شود و اين مقدار به داخل قلب بازگشت كرده و باعث افزايش پمپاژ و به عبارتي افزايش فشار خون مي شود.


زماني كه فشار خون بالاست، رسپتورها با ارسال پيام به شريان ها باعث اتساع آنه و كاهش مقاومتشان در برابر جريان خون مي شود و به اين ترتيب فشار خون كاهش مي يابد.اگر فشار ناشي از پمپاژ كم باشد شريان هاي تنگ در مقابل جريان خون مقاومت بيشتري كرده و باعث افزايش فشار خون مي شوند.


نقش كليه ها در تنظيم فشار خون از طريق توليد ادرار صورت مي گيرد. ادرار به طور قالب همان آبي است كه از خون دريافت مي شود.زماني كه كليه ها ادرار بيشتري توليد مي كنند، مقدار خوني كه درون سياهرگ و سرخرگ جريان دارد كاهش مي يابد و به تعاقب آن فشار خون كاهش مي يابد. زماني كه كليه ها ادرار كمتري توليد كنند مقدار خون درون اين نوع رگ افزايش مي يابد و فشار خون بالا مي رود.

 


ايا فشار خون پايين براي سلامتي مضر است؟


افرادي كه فشار خون پايين دارند كمتر دچار سكته ، بيماري هاي كليوي و قلبي مي شوند. ورزشكاران، افرادي كه به طور مرتب ورزش مي كنند ، افرادي كه به طور منظم وزن خود را كنترل مي كنند و عدم استعمال دخانيات باعث كاهش فشار خون مي شود. بنابر اين تا زماني كه كاهش فشار خون به قدري نباشد كه به ارگان ها آسيب وارد كند مي توان گفت كه مفيد ا ست.

 

 

علائم فشار خون پايين


اگر افت فشار خون نرمال باشد هيچ علائم باليني در پي ندارد. اما اگر از مقدار متعادل پايين تر رود باعث بروز علائمي نظير سرگيجه، كدورت در بينايي، ضعف ، گيجي و حالت تهوع مي شود. از جمله علائم ديگر درد قفسه سينه ، كوتاه شدن تنفس ، سردي بدن ، مرطوبي پوست و غش كردن مي باشد.

 

فشار خون

 

علت كاهش فشار خون


بيماري هايي كه باعث كاهش حجم خون مي گردد (مثل خونريزي و كم آبي) باعث كاهش خروجي قلب و كاهش فشار خون مي شود. عوارض جانبي داروهايي كه باعث كاهش فشار خون مي شود حتي مي تواند منجر به آسيب نخاعي نيز گردد.

 


دلايل عصبي كاهش فشار خون


بدن نياز به عملكرد صحيح دستگاه اعصاب مركزي دارد تا بتواند فشار خون را در حد نرمال حفظ كند. به طول نرمال بين عملكرد سيستم آدرنالين و عصب واگوس(عصب دهم مغز) تعادل برقرار است. اگر اين عصب تحريك شود باعث اتساع سياهرگ ها شده و خون كافي به قلب باز نمي گردد و فشار خون دچار افت مي شود.سنكوپ اين عصب در نتيجه محرك هاي سمي نيز اتفاق مي افتد. گاهي نيز اين عصب در نتيجه فشار زياد از حد ناشي از دفع ادرار و مدفوع تحريك مي شود.
اگر جريان آدرنالين در شريان ها متوقف شود(مثلا در اسيب هاي نخاعي) فشار ديواره شريان ها از بين مي رود و متسع مي شوند و فشار خون حذف مي شود.

 

 

دلايل غير عصبي افت فشار خون


از جمله دلايل غير عصبي افت فشار خون عبارتند از خونريزي، كم آبي ناشي از اسهال و استفراغ ، عفونت و عملكرد غلط غده ادرنال. بارداري نيز باعث افت فشار خون مي شود كه البته از علائم طبيعي تلقي مي شود.

 

 

چه داروهايي باعث افت فشار خون مي شود؟


از جمله داروهايي كه باعث كاهش فشار خون مي شود عبارتند از داروهاي فشار خون كه گاهي بيش از حد تاثير گذار است و باعث افت بارز فشار خون ميشود. از ديگر داروهايي كه باعث افت فشار خون مي شود عبارتند از بعضي از داروهاي ضد افسردگي، داروهاي درمان عدم قابليت نعوظ در مردان و داروهاي درمان پاركينسون. الكل و داروهاي مسكن درد نيز باعث كاهش فشار خون مي شود.

آب اين ميوه = حافظه اي باور نكردني

+0 به یه ن

پژوهشگران آمريكايي در تحقيقات خود نشان دادند كه آب انگور مي تواند حافظه را تقويت كرده و كاهش قدرت حافظه را ترميم كند.

محققان دانشگاه سينسيناتي كه نتايج بررسي هاي خود را در «كنفرانس بين المللي پلي فنول و سلامت» در هاروگيت انگليس ارائه كرده اند نشان دادند كه آنتي اكسيدان هاي حاضر در پوست و آب انگور مي توانند توانايي مغزي را تقويت كرده و اثرات كاهش حافظه را كم كنند.

اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند:«ما اثرات آب انگور را روي گروهي متشكل از 12 بيمار بين 75 تا 80 سال بررسي كرديم. اين افراد از كاهش حافظه كوتاه مدت رنج مي بردند.

اين شركت كنندگان به دو گروه تقسيم شدند ، يكي از اين گروهها به مدت 12 هفته آب انگور خالص 100 طبيعي مي خورد و گروه دوم، گروه كنترل بود».

در پايان اين دوره، دانشمندان با اندازه گيري توانايي حافظه دو گروه تائيد كردند گروهي كه آب انگور مي خورد نتايج بهتري در حفظ حافظه فضايي نشان داد به طوري كه قدرت حافظه اين افراد حداكثر به ميزان 75 درصد بهبود يافت.

براساس گزارش تلگراف ، اين محققان توضيح دادند:«نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه يك رژيم غذايي به خصوص رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي تازه مي تواند به حفظ حافظه خوب به ويژه در افراد با سن بالا كمك كند».

بهترين طرز برخورد با جوش‌هاي چركي

+0 به یه ن

شايد شما هم هر از گاه جوش‌هاي چركي‌ و بزرگ را تجربه كرده باشيد. بعضي‌ها عادت دارند اين جوش‌هاي بزرگ و دردناك را دستكاري كنند.

به اين جوش‌ها فرونكل مي‌گوييم. فرونكل نوعي عفونت پوستي است كه فوليكول مو و بافت پوستي اطراف‌اش را درگير مي‌‌كند. اين مشكل بسيار شايع است. فرونكل معمولا توسط استافيلوكوك اورئوس ايجاد مي‌شود ولي ساير باكتري‌ها يا قارچ‌هاي سطح پوست نيز مي‌توانند عامل ايجاد آن باشند...

فرونكل به شكل انفرادي يا متعدد ممكن است در فوليكول مو در هر نقطه‌اي از بدن رخ دهد ولي شايع‌ترين مكان‌ها، صورت، گردن، آرنج، باسن و ران‌ها هستند.

اغلب فرونكل‌ با ايجاد يك ندول دردناك به رنگ صورتي تا قرمز و متورم شدن پوست ايجاد مي‌شود، سپس چركي شده و درد آن بيشتر مي‌شود و در هنگام لمس درد شديدي دارد. درد با تخليه آن بهتر مي‌شود.

سايز فرونكل معمولا در حد نخودفرنگي است ولي گاهي تا اندازه يك توپ‌گلف بزرگ مي‌شود. ممكن است مركز سفيد يا زرد داشته باشد كه در آن صورت پوسچول ناميده مي‌شود. در عين حال مي‌تواند با فرونكل ديگر مرتبط شود و يا به بخش‌هاي ديگر پوست انتشار پيدا كند، رشد كرده و با ترشح و چرك همراه باشد.

جوش

ساير نشانه‌هاي آن خستگي و تب، احساس بيماري، خارش قبل از بروز فرونكل و قرمزي و التهاب اطراف ضايعه است. تشخيص آن معمولا باليني است ولي كشت بيوپسي پوست يا مخاط رشد استافيلوكوك با ساير باكتري‌ها را نشان مي‌دهد.

فرونكل ممكن است خود به خود در زمان شروع همراه با خارش يا درد ملايم شود و سپس بهبود پيدا كند ولي غالبا چركي مي‌شود كه با تخليه آن بهبود ايجاد خواهد شد.

بهتر است فرونكل‌ها قبل از اينكه خود به خود خوب شوند، تخليه شوند، كه با اين اقدام زمان بهبودي به دو هفته كاهش خواهد يافت.

در موارد زير لازم است براي درمان و بررسي فرونكل به پزشك مراجعه كنيد:

1) اگر فرونكل بيشتر از دو هفته طول بكشد و عود كند.

2) روي طناب نخاعي يا نيمه صورت باشد.

3) همراه تب و ساير نشانه‌هاي انتشار عفونت و همراه با بروز عوارض باشد.

كمپرس آب گرم به درناژ يا تخليه شدن فرونكل كمك مي‌كند، بنابراين كمپرس با يك پارچه مرطوب و گرم چند بار در روز مفيد است. ضايعات عميق يا بزرگ نياز به تخليه جراحي توسط پزشك دارد، بنابراين سعي در باز كردن فرونكل در خانه كار غلطي است، چرا كه باعث انتشار عفونت و بدتر شدن ضايعه مي‌شود.

رنگ بد دندان ها نشانه چيست؟!!

+0 به یه ن

آيا علي رغم اينكه مسواك مي زنيد اما باز هم دندان هايتان زرد است و توضيحي براي اين موضوع نداريد? چرا رنگ دندانهاي متفاوت است ؟

شما به احتمال زياد روزي تنها ۱۰دقيقه به دندان هاي خود توجه مي كنيد و معاينه دندان ها هر ۶ماه توسط دندان پزشك نيز يادتان نمي رود.

اما در حال حاضر كمي حوصله كنيد و در آينه دقيق به دندان هاي خود نگاهي بيندازيد. دندان هاي هر فرد مي تواند نشانگر سلامت كلي بدن باشد.

به گزارشي از CNN در اين خصوص توجه كنيد. به علت محبوبيت و استقبال از درمان هاي سفيدكننده دندان، به نظر مي آيد بيشتر افراد دندان هاي سفيد دارند. اما اگر دندان هاي شما سفيد نيست، نگران نباشيد نيازي به درمان هاي سفيدكننده نداريد.

قهوه اي:


اين رنگ نشانگر مصرف نوشيدني هايي مانند قهوه، چاي و نوشابه گازدار است. استعمال دخانيات نيز لكه هاي قهوه اي روي دندان ايجاد مي كند. سطح دندان به رنگ قهوه اي مي تواند نشانگر اين باشد كه دندان ها هنگام رشد در معرض فلورايد بيش از حد قرار گرفته است يا اين كه نشانگر نوعي بيماري ارثي و حساسيت غذايي است كه التهاب روده اي، اسهال، سوء تغذيه و كاهش وزن ايجاد مي كند.


سبز:


افرادي كه دچار بيماري كم خوني داسي (كم خوني ناشي از وجود گلبول هاي قرمز داسي شكل ) شده اند بعضي اوقات دندان هايي به رنگ زرد و سبز دارند. رنگ سبز مي تواند نشانگر وجود باكتري نيز باشد.

زردي دندان


خاكستري:


دندان هاي خاكستري نشانگر عفونت و آسيب قبلي دندان است.مصرف برخي آنتي بيوتيك ها مانند تتراسايكلين قبل از رشد كامل دندان و يا قرار گرفتن در معرض فلزاتي مانند آهن و يا منگنز مي تواند عامل ايجاد اين رنگ باشد.


زرد:


اين نوع رنگ دندان نشانه بيماري كم خوني داسي است و گاهي نيز نتيجه مصرف مواد لكه زا مانند چاي، قهوه، نوشابه، غذاهاي اسيدي و استعمال دخانيات مي باشد دندان هاي آسيب ديده و فقر برخي از مواد مغذي نيز باعث تغيير رنگ دندان مي شود. تماس با اسيد معده بر اثر بالاآوردن بيش از حد باعث زردشدن دندان و نشانگر Bulimia (نوعي بيماري اختلال غذايي) است.

فرسودگي:


ترك هاي عمودي و نازك كه به سمت پايين سطح دندان كشيده شده اند بي ضرر است.


ميناهاي غيرعادي:


ميناي سالم يعني سطح دندان ها به حمله هاي باكتري مقاوم مي شود. اما در صورت آسيب رسيدن به مينا دندان بيشتر به پوسيدگي مستعد مي شود. آسيب به ميناي دندان به چند علت رخ مي دهد، فلورايد باعث ناهموار و خال افتادن ميناي دندان مي شود. اسيد مواد غذايي و نوشيدني ها و اسيد معده ميناي دندان را از بين مي برد.

بيماري كم خوني داسي و يا كمبود مواد غذايي نيز باعث لكه افتادن دندان مي شود. درد در يكي و يا تعداد بيشتر دندان هاي فوقاني مي تواند علائم سينوزيت باشد. در حالي كه بعضي وقت ها درد در فك پايين مي تواند هشدار زودهنگام حمله قلبي قريب الوقوع باشد.

10 فرمان براي مبتلايان به گلودرد!

+0 به یه ن

اگر چند روزي است گلويتان درد مي‌كند و هنوز راه چاره‌اي براي آن پيدا نكرده‌ايد مي‌توانيد از روش‌هاي درمان خانگي ما استفاده كنيد. اين روش‌ها از نظر متخصصين بهداشت و درمان هم تاييد شده است.

1-مصرف مايعات را 2 برابر معمول كنيد. مايعات باعث رقيق‌شدن خلط وتسريع خروج آن مي‌شود.

2-آب نمك ولرم غرغره كنيد. نصف قاشق چاي‌خوري نمك را در يك ليوان آب ولرم حل، آن را غرغره كرده وسپس آب دهانتان را تف كنيد. اين كار هم باعث تسكين گلودرد و هم خروج آسان تر ترشحات مي‌شود.

3-از عسل وليمو استفاده كنيد. يك قاشق عسل و آب يك عدد ليموترش را در يك ليوان آب داغ حل كنيد و بگذاريد در دماي اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشيد . عسل درد گلو را تسكين داده و ليمو به كاهش خلط كمك مي‌كند.

4-آب‌نبات بمكيد. اين كاربه خودي خود آرام بخش نيست اما با تحريك بزاق موجب شست و شو وتميز‌شدن حلق مي‌شود.

5-هواي منزل را مرطوب نگه‌ داريد. اين كار از خشك‌شدن غشاي مخاط راه تنفسي جلوگيري كرده و سوزش آن را كم مي‌كند تا بتوانيد راحت‌تر بخوابيد. آب دستگاه بخور را هرروز عوض كنيد و حداقل هر 3روز يك بار آن را بشوييد تا از تجمع قارچ‌ها و باكتري‌هاي مضر در آن جلوگيري شود.

گلودرد

6-سيگار نكشيد. دود سيگار گلو را تحريك مي‌كند. حداقل وقتي شما يا كودكتان بيمار است، سيگار نكشيد و از تمام گازهايي كه بر اثر پاك كننده‌هاي خانگي (مثل سفيدكننده يا جرم‌گير) يا بوي رنگ متصاعد مي‌شود، دوري كنيد.

7-اگر گلودرد موجب تغيير صداي شما شده، به اين معني است كه تارهاي صوتي شما بر اثر التهاب آسيب ديده‌اند؛ بنابراين صحبت‌كردن براي شما خوب نيست و ممكن است باعث لارنژيت و قطع صداي شما شود.

8-اگر بيمار هستيد، مرخصي گرفته و يكي دو روز در منزل استراحت كنيد. خستگي در زمان بيماري نه تنها موجب تشديد بيماري خواهد شد بلكه رفتن شما به محل كار ممكن است موجب بيمار‌شدن همكاران شما هم بشود.

9-آسان‌ترين و بهترين راه پيشگيري از بيماري، شستن مرتب و دقيق دست‌ها با آب وصابون است؛ به طوري كه ماليدن دست‌ها به همديگر حداقل 15 ثانيه ( به اندازه خواندن شعر يه توپ دارم قلقليه) طول بكشد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، مي‌توانيد از ژل‌هاي ضدعفوني كننده و ميكرب‌كش استفاده كنيد.

10-هنگام سرفه و عطسه جلوي دهان و بيني خود، دستمال بگيريد و سپس آن را در سطل آشغال بيندازيد. درضمن يادتان نرود كه از ليوان و حوله ديگران استفاده نكرده و از تماس دهان خود با گوشي‌هاي تلفن و شير آب سردكن‌ها خودداري كنيد

اگر از بيماري سوءهاضمه رنج مي بريد!!

+0 به یه ن

اگر شما اخيراً يك يا دو بار دچار سوء هاضمه خفيف شده‏ايد، بهتر است سعي نماييد كه تغييراتي در زندگي خود بدهيد و نسبت به معده خود مهربان‏تر باشيد:

1. رعايت كامل بهداشت فردي به ويژه بهداشت دهان و دندان

2. از مصرف غذاهايي كه به تجربه دريافته‏ايد با بدن شما سازگار نيست، اجتناب كنيد.

3. هيچگاه معده خود را پر از غذا نكنيد، بلكه به دفعات بيشتر اما هر بار با حجمي اندك غذا بخوريد.

4. هميشه به حالت نشسته و به طور آهسته غذا خورده و غذا را خوب بجويد.

5. از يك رژيم غذايي سالم استفاده كنيد. از غذاهاي سرخ كردني، پنير، چيپس و گوشت قرمز كمتر استفاده نماييد و بيشتر از ميوه‏ها، مرغ يا ماهي كباب شده و سيب زميني آب پز استفاده نماييد.

6. مقدار فيبر را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد. فيبر در ميوه‏ها، سبزيجات و نان سبوس‏دار به ميزان زيادي وجود دارد.

7. از مصرف ادويه‏هاي تند، نمك به ميزان زياد و سركه خودداري نماييد. بعضي از غذاهاي سالادي ( مثل پياز و گوجه فرنگي) اغلب ممكن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

8. از مصرف كافئين كه در قهوه، چاي و نوشابه هاي گازدار وجود دارد كمتر استفاده نماييد.

9. از خوردن مقادير زياد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداري نماييد.

10. سعي كنيد وزن خود را كم نماييد و به ميزان حركات و تمرينات ورزشي خود اضافه نماييد.

11. از مصرف هرگونه مشروبات الكلي و استعمال دخانيات خودداري كنيد.

12. بهتر است براي مصرف سه وعده غذاي اصلي صبحانه، ناهار و شام ساعت معيني در نظر گرفته شود و در فاصله بين دو غذا از خوراكي‏هايي استفاده شود كه موجب سلب اشتها نگردد.

13. در نوع غذاهاي مصرفي خود تنوع ايجاد كنيد، اين عمل باعث افزايش اشتها و هضم آسان و سريع غذا مي‏گردد.

14. بهتر است بعد از صرف غذا حداقل تا نيم ساعت از انجام هرگونه تمرينات ورزشي و كارهاي فكري خودداري نماييد.

15. اضطراب و عصبانيت بر روي كاركرد عضلات معده اثر مي‏گذارد، بنابراين با آرامش غذا بخوريد.

16. مصرف دارو تنها در صورت تجويز پزشك مجاز مي‏باشد. از استفاده خودسرانه دارو در مواقع ناراحتي‏هاي گوارشي بايد خودداري نمود.


منبع: بيتوته

مبتلايان به آرتروز زانو بخوانند!

+0 به یه ن

آرتروز

از انجام دادن حركات شديد ، ناگهاني و غير معمول زانو خودداري كنيد. افراد مسن ( به ويژه مبتلا به آرتروز زانو) بايد از نشستن در وضعيت هايي كه نياز به خم كردن زانو دارد، نظير چهارزانو و دو زانو نشستن ، خودداري كنند . به اين افراد توصيه مي شود حتي الامكان روي زانو ننشينند و براي نشستن از مبل يا صندلي راحتي استفاده كنند .

افراد مبتلا به اين درد ، بايد هنگام بلند شدن از صندلي ، ابتدا دست هاي خود را روي دسته هاي صندلي قرار دهند و خود را كمي به سمت جلو بكشند ، بعد با فشار دست ها از روي صندلي بلند شوند. روزانه حداقل 30 دقيقه پياده روي كنند . حتي الامكان كمتر از پلكان بالا و پايين روند ، اما در صورت نياز به ويژه زماني كه درد زانو شدت پيدا كرده از پهلو ، از پله ها پايين يا بالا بروند . استفاده از سطوح شيب دار به جاي پلكان به همه افراد به ويژه مبتلايان به درد زانو توصيه مي شود .

آرتروز زانو

در مواردي كه آرتروز بسيار پيشرفت كرده است، بيماران مبتلا بايد پشت ميز نماز بخوانند . به اين ترتيب كه هنگام سجده ، روي صندلي بنشينند و پيشاني خود را روي ميزي كه مهر روي آن است قرار دهند .

ممكن است تغيير ناگهاني نوع فعاليت هاي روزمره ، به زانو آسيب برساند . لذا بهتر است، اين تغييرات يكباره صورت نگيرد .

همواره بايد از كفشهاي خوب و با اندازه مناسب استفاده كرد . از پوشيدن كفش ها ، صندل ها و دمپايي هايي كه كف لغزنده دارند ، خودداري شود . همچنين از پوشيدن كفشهاي سفت و خشك اجتناب شود . اين كفش ها ، مانع انجام حركات طبيعي مچ پا مي شوند و زانوه را در معرض فشار ثانويه و شديد قرار مي دهند .

برگرفته شده از : پارسي طب

هيستري،خانم‌هاي جوان را بيشتردوست دارد!

+0 به یه ن

يك اختلال تبديلي كه قديم‌ها هيستري ناميده مي‌شد، يك اختلال نسبتا شايع روان‌پزشكي است كه بازتابي از تعارضات ناخودآگاه بوده و در عين حال كه وجود يك اختلال طبي ديگر را به ذهن مي‌آورد، ناشي از عوامل روان‌شناختي است.

حدود يك‌سوم مردم دنيا در طول عمر دچار بعضي از علايم اين اختلال مي‌شوند ولي لزوما بيمار هيستريك نيستند. حدود 5 تا 15 درصد مشاوره‌هاي روان‌پزشكي در بيمارستان‌هاي عمومي را شامل مي‌شود. زنان حداقل دو برابر و گاهي تا 10 برابر مردان مبتلا مي‌شوند و علايمي كه نشان مي‌دهند سمت چپ بيشتر از سمت راست بدن است. اين اختلال در تمام سنين يعني از كودكي تا كهنسالي ديده مي‌شود ولي شروع آن قبل از 10 سالگي و پس از 35 سالگي نادر است.

همچنين اين اختلال در افراد كم‌سواد و طبقات اقتصادي پايين و روستاييان و همچنين افراد نظامي كه موقعيت‌هاي جنگي را تجربه كرده‌اند بيشتر ديده مي‌شود. اين بيماري در افراد خانواده بيماران مبتلا بيشتر ديده مي‌شود كه تا حدودي ناشي از يادگيري فرزندان از والدين است.

اختلالات جسمي و خصوصا بيماري‌هاي عصبي شيوع قابل‌ملاحظه‌اي در ميان اين مبتلايان دارند و از ميان اختلالات روان‌پزشكي، افسردگي و اختلالات اضطرابي، با اختلال تبديلي در زنان ارتباط دارند. اختلالات شخصيت نيز به كرات همراه با اختلال تبديلي مشاهده مي‌شوند، خصوصا اختلال شخصيت نمايشگر در زنان و اختلال شخصيت ضداجتماعي در مردان. اختلال تبديلي در اثر واپس زدن تعارضات ناخودآگاه و تبديل اضطراب به يك علامت جسمي ايجاد مي‌شود. علايم اين اختلال بيمار را قادر مي‌سازد به ديگران چنين القا كند كه وي نياز به توجه ويژه و درمان به خصوص دارد و همچنين يك ابزار غيركلامي براي كنترل كردن يا بازي دادن ديگران مي‌باشد. با تصويربرداري از مغز، مشخص شده است كه در اين بيماران، متابوليسم نيمكره غالب كاهش و متابوليسم نميكره غير غالب افزايش مي‌يابد.

اين اختلال زماني تشخيص داده مي‌شود كه درمانگر، ارتباطي ضروري و اساسي بين علت علايم عصبي و عوامل روان‌شناختي پيدا كند و اين نشانه‌ها نبايد نتيجه تمارض و يا اختلال ساختگي (كه در آن فرد علايم يك بيماري را آگاهانه تقليد مي‌كند) باشند. در اختلال تبديلي، بي‌حسي هيستريو مورمور شدن در اندام‌ها، كري، كوري، حرف نزدن و فلج عمومي بدن ديده مي‌شود. علايم حركتي نيز شامل حركات غيرطبيعي، اختلال در راه رفتن، ضعف عمومي، فلج، لرزش تيك و حركات پرتابي مي‌باشد. تشنج‌هاي كاذب علامت ديگري در اختلال تبديلي است و تفكيك آنها از تشنج‌هاي واقعي گاهي سخت است. بيمار مبتلا به اختلال تبديلي با كنار زدن تعارض‌هاي دروني و همچنين جلب ‌توجه ديگران به منافع خود مي‌رسد و همين موضوع موجب تكرار اين رفتار مي‌شود. علايم ايجاد شده مدت كوتاهي طول مي‌كشند و معمولا خود به خود برطرف مي‌شوند. روان‌درماني حمايتي درمان را تسهيل مي‌كند. مهم‌ترين ويژگي درمان، برقراري ارتباط درمانگر با بيمار است. نبايد به بيمار گفت كه تو مشكلي نداري و يا اينكه علايم خيالي هستند زيرا بيماري وي شديدتر مي‌شود. مي‌توان از داروهاي ضداضطراب و همچنين آرام‌سازي عضلاني (ريلاكسيشن) استفاده كرد.

هيستري جمعي

يكي از جالب‌ترين انواع هيستري‌ه، هيستري جمعي است. اين اختلال كه نمونه‌اي از رفتارهاي جمعي است شامل گسترش سريع و ناگهاني يك علامت يا يك سري علايم در يك گروه از افراد سالم است كه هيچ توجيه فيزيكي و طبي براي آن يافت نمي‌شود. در حقيقت اين افراد به طور ناگهاني اعتقاد پيدا مي‌كنند كه به وسيله يك عامل خارجي بيمار شده‌اند. به تعبير ديگر هيستري جمعي بروز يك سري علايم فيزيكي در عده‌اي از افراد به صورت دسته‌جمعي است به‌صورتي كه يك بيماري ارگانيك را مطرح مي‌كنند ولي در واقع از يك علت رواني منشأ مي‌گيرند.

اولين مورد گزارش شده از هيستري جمعي در ايران در سال 1365 در يك مدرسه دخترانه در استان كرمان بوده است، به طوري كه افراد مبتلا به صورت حاد دچار اضطراب و نگراني شده بودند. در سال 1371 و بعد از واكسيناسيون كزاز نمونه‌گيري از هيستري جمعي در 21 دختر دانش‌آموز در يك روستا از استان كرمان گزارش شد. بعد از تزريق واكسن علايمي به صورت غش و صرع كاذب، لرزش، اختلال ديد، سردرد، تعريق و سوزش دست در يكي از دانش‌آموزان بروز كرد و به دنبال آن 9 دانش‌‌آموز ديگر نيز علايم مشابهي را تجربه كردند.

اصول درمان اين اختلال عبارت است از: حفظ خونسردي و آرامش، جدا كردن افراد مبتلا از غيرمبتلا، خالي كردن محل بروز براي بررسي دقيق. به‌طور مثال تعطيل كردن مدرسه، بررسي دقيق تمام علت‌‌هاي احتمالي، بهره‌گيري از تكنيك‌هاي كاهش اضطراب و...


منبع: بيتوته