جوشانده فوق العاده براي ديابتي‌ها

+0 به یه ن

يك متخصص تغذيه گفت: برگ زيتون كاهش دهنده فشار خون، قندخون، ضد اسپاسم، گشادكننده عروق خوني، كاهش دهنده كلسترول بد و براي افراد ديابتي بسيار مناسب است.
روغن زيتون حاوي مواد شيميايي گياهي است كه باعث كاهش كلسترول، نرم كننده و صفرابر است و حاوي ميزان زيادي آنتي اكسيدان است كه از سرطان سينه و سرطان كولون جلوگيري مي‌كند.
روغن زيتون داراي اسيدهاي چرب غير اشباع مونو (MUFA) و آنتي اكسيدان است كه باعث طول عمر و كاهش بيماري‌هاي مرتبط با مصرف روغن‌هاي اشباع مي‌شود.
مصرف روغن زيتون مانع آسيب رساندن راديكال‌هاي آزاد حاصل از چربي‌ها و روغن‌ها به سيستم‌ قلبي - عروقي مي‌‌شود. كلسترول خون و به خصوص نوع بد آن يعني LDL را كاهش مي‌‌دهد.
روغن زيتون پايين آوردن فشار خون است و براي مصرف در سالاد و بسياري از غذاهاي آماده به صورت خام قابل مصرف بوده و بسيار مفيد است. براي طبخ انواع مختلف غذاها مي‌توان از روغن زيتون با استفاده از حرارت كم و با صرف وقت و مدت زمان بيشتر( براي حفظ خواص مفيد) آن استفاده كرد.
روغن زيتون باز كننده عروق است. از بروز سكته قلبي جلوگيري مي‌كند و در بهبود بيماراني كه جراحي قلب دارند، مفيد است.
برگ زيتون كاهش دهنده فشار خون، قندخون، ضد اسپاسم، آنتي اكسيدان، ضد ويروس تبخال، ضد قارچ، گشادكننده عروق خوني، كاهش دهنده كلسترول بد، ضد تب، قابض، ضد باكتري، صفرابر، ادرارآور و براي افراد ديابتي بسيار مناسب است.
زيتون مسهل ضعيف و نرم‌كننده مسير گوارشي است و براي يبوست مفيد است، ضد چسبندگي پلاكت‌ها و محافظ قلب است. زيتون ضد امراض قلبي، كاهش دهنده كلسترول بد و افزايش دهنده كلسترول خوب است، ضد باكتري‌هاي گرم منفي است اما براي افرادي كه داراي سنگ مثانه و سنگ صفرا دارند مضر است.

منبع: بيتوته

جرم دندان چيست؟

+0 به یه ن

چرا اغلب مردم تمايل به جرم گيري ندارند ؟عواقب جرم چيست ؟آيا جرم گيري ضرر دارد ؟

 

 

براي جواب دادن به سؤالات فوق ابتدا بايد ببينيم جرم دندان چگونه تشكيل مي شود، از لحظه اي كه مسواك زده مي شود، حدوداً 10 دقيقه بعد روي سطوح دنداني موادي شروع به تجمع مي كنند كه اصطلاحاً پلاك دنداني ناميده مي شوند. پلاك دنداني از مواد غذايي مصرف شده يا مواد معدني موجود در بزاق ايجاد ميشود، اگر كمي دقت كنيم بعد از مسواك زدن در شب و نخوردن چيزي هنگامي كه از خواب بيدار مي شويم چنانچه با زبان روي دندانها تماس برقرار كنيم زبري خاصي را احساس مي كنيم كه در واقع همان پلاك دنداني مي باشد.

پلاك دنداني با مسواك زدن به سهولت پاك مي شود. يكي از دلايلي كه دندانپزشكان توصيه مي كنند كه دفعات مسواك زدن زياد باشد در واقع حذف پلاك دنداني كه به سرعت روي سطوح دنداني تشكيل مي گردد. پلاك دنداني در صورتي كه حذف نگردد در ابتدا باعث التهاب لثه مي شود كه به آن رُنزيوت مي گويند. رفته رفته پلاك از حالت نرم به حالت سخت تبديل شده، كه اصطلاحاً جرم ناميده مي شوند.

تشكيل جرم دندان در واقع يك فرآيند مخرب مي باشد. جرم دندان باعث تخريب لثه و بافتهاي نگه دارنده دندان مي شود و لثه سالم را تبديل به لثه بيمار و پرخون و ملتهب مي نمايد و باعث افزايش عمق شيار لثه شده و لثه چسبنده كه باعث نگهداري دندان در حفرۀ استخواني است را از بين برده، به دنبال آن تخريب استخوان حادث مي شود كه در نهايت لقي دندان ايجاد مي شود كه در اصطلاح به اين حالت بيماري پريودنتيت مي گويند.

 

جرم دندان

 

در پريودنتيت از بين رفتن استخوان و متعاقب آن از دست رفتن دندانها بسيار اتفاق مي افتد و تخريب استخوان گاهي آنقدر زياد است كه بعد از آنكه دندانها از دست رفتند امكان جايگزيني آنها را بسيار مشكل مي كند. بسياري از مردم مي پندارند جرم گيري براي دندانها ضرر دارد. و توجيه آنها اين است كه بعد از جرم گيري دندانهاي ما پوسيده شده يا لثه از بين رفته اند و بعضي حساس شدن دندانها را بهانه كرده، از جرم گيري فرار مي كنند و با همين تفكرات غلط به شدت از جرم گيري پرهيز مي كنند، بايد به اين افراد بگويم جرم گيري نه تنها باعث پوسيدگي دندانها نمي شود بلكه لثه ها را هم از بين نمي برد. تازه جرم گيري و حذف جرم مانع تخريب و از دست رفتن لثه ها مي شود.

لثه ها شاداب و كاملاً صورتي رنگ و بدون خونريزي مي شوند و بوي بد دهان كه متعاقب التهاب لثه ها ايجاد مي شود هم از بين مي رود، براي تسريع رفع حساسيت استفاده از دهانشويه توصيه مي شود. علت تصور پوسيدگي بعد از جرم گيري هم در حقيقت اين است كه اين دندانها پوسيدگي مختصري داشته اند و وقتي كه جرم روي همان نواحي قرار گرفت عملاً هيچگونه مسواكي در آن نواحي زده نميشود و اين پوسيدگي هاي اندك در زير جرم ها كم كم زياد مي شوند و وقتي كه جرم گيري انجام مي شود تازه وسعت پوسيدگي خود را نشان مي دهد.

لازم به ذكر است كه داشتن دندانهاي پوسيده به مراتب وضعيت بهتري از داشتن لثه هاي پر از جرم است زيرا پوسيدگي را به سهولت مي توان ترميم كرد ولي عدم جرم گيري ممكن است عليرغم داشتن دندانهاي سالم در زمان كوتاهي، بي دنداني را به دنبال داشته باشد، حال تصميم با شماست مي خواهيد دندانهاي ترميم شده داشته باشيديا بي دندان باشيد، مي خواهيد لثه هاي سالم و دهاني خوشبو داشته باشيد يا لثه هاي ملتهب با دهاني بدبو و يا مي خواهيد موقع مسواك زدن از اينكه از لثه ها خون مي چكد بناليد يا با لذت مسواك كنيد .


منبع: بيتوته

هنگام تشنج چه اقدامي بايد انجام داد؟

+0 به یه ن

متأسفانه ديده مي‌شود كه اطرافيان، هنگام تشنج دست‌وپاي فرد متشنج را مي‌گيرند، ماساژ قلبي و تنفس مصنوعي مي‌دهند و يا اينكه آب سرد روي فرد مي‌ريزند كه بايد گفت هيچ‌كدام از اين موارد لازم نيست و بهتر است فرد به پهلو خوابيده شود."
هر كودكي كه بيش از يك حمله تشنجي به خصوص بدون علت خاص داشته باشد در طبقه‌بندي صرع قرار مي‌گيرد صرع در بيشتر مواقع علت مشخصي ندارد اما گاهي زمينه ژنتيكي در خانواده فرد وجود دارد."

در اين بيماري در تعدادي از سلولهاي عصبي مغز فعاليت‌هاي الكتريكي غير طبيعي ايجاد مي‌شود و در برخي از انواع صرع علامت‌هايي مانند كمبود قند خون، ضربه‌هاي مغزي، كمبود كلسيم ومنيزيم و تب ديده مي‌شود."

تخمين زده مي‌شود كه در دنيا بيش از 50 ميليون نفر به صرع مبتلا هستند و در هر يك ميليون جمعيت 5 هزار مورد ابتلاء به صرع ديده مي‌شود. همچنين 500 مورد جديد بيماري در هر سال به وجود مي‌آيد. لذا شيوع اين بيماري بين 5 تا 10 هزار در جمعيت است."

 

تشنج

 

مادران مبتلا به صرع مي‌توانند باردار شوند و فرزندان آنها مشكلي ندارند البته بايد تحت كنترل قرار بگيرند."

75درصد صرع‌ها زير 20 سال شروع مي‌شود، بيشترين اين موارد در بين كودكان 1تا 12 سال به وجود مي‌آيد كه با دوره درمان مناسب قابل علاج است."

اصل اين درمان مصرف دارو است كه دوره درمان دارويي بين 2 تا 5 سال پس از آخرين تشنج است. انتخاب دارو بر اساس نوع تشنج، سابقه و سن بيمار است و در حين درمان بيمار بايد تحت كنترل پزشك باشد."

پس از شروع مصرف دارو 20 درصد بيماران به راحتي به دارو جواب داده و ديگر تشنجي براي آنها رخ نمي‌دهد. 40 تا 50 درصد بيماران هم نياز به افزايش دارو دارند و 30درصد باقي مقاوم به درمان دارويي هستند كه براي اين بيماران داروهاي ضد تشنج جديد امتحان مي‌شود و گاهي نيز درمان جراحي براي آنها انجام مي‌شود."

رژيم غذايي كتوژنتيك راه ديگري است كه در بيشتر كودكان امتحان مي‌شود و در 50 درصد موارد بيش از 50 درصد تشنج‌ها را كم مي‌كند اما عوارضي هم دارد چرا كه در اين رژيم چربي فرد بسيار بالا مي‌رود و قند وي كاهش مي‌يابد."

راه ديگر درمان صرع تحريك عصب واگ است كه در 40 تا 50 درصد موارد بيش از 50 درصد در مراحل اول استفاده، تشنج را كاهش مي‌دهد."

اين بيماري يك بيماري قديمي است و در زمان‌هاي قديم براي درمان آن از سوراخ كردن جمجمه و سوزاندن فرد استفاده مي‌شد، بيماري‌هايي مانند ريسه رفتن و فنت كه در آن فرد ايستاده به يكباره دچار سرگيجه شده و زمين مي‌خورد با صرع اشتباه گرفته مي‌شود كه پزشك در اين زمينه بايد دقت كند."

 

تشنج

 

اين بيماري قابل پيشگيري نيست اما ازدواج‌هاي فاميلي به خصوص در خانواده‌هاي باسابقه صرع و ضربه به سر تاثير زيادي درابتلا به اين بيماري دارد. همچنين استرس‌هاي محيطي مانند خستگي، مشكلات خانوادگي و ترس، ابتلاء به صرع را تحريك مي‌كند اما فاكتورهاي اصلي نيستند."

اگر كسي 2حمله تشنجي دارد احتمال عود آن بالاي 80 درصد است كه در اين موارد به فرد دارو داده مي‌شود و هدف از مصرف داور اين است كه جلوي حملات بعدي كه ممكن است در شرايط نامساعد مانند حضور در استخر يا كوهنوردي اتفاق بيافتد را بگيرد."

مرگ ناگهاني در اثر تشنج در اطفال بسيار نادر است ضمن اينكه تكرار تشنج موجب هرج و مرج بيشتر مغز مي‌شود و مغز كنترل خود را از دست مي‌دهد و در گاهي اوقات نيز به لب گيجگاهي مغز تاثير منفي مي‌گذارد."

90 درصد تشنج‌ها ظرف 2 دقيقه و 100 درصد آنها ظرف 5 دقيقه تمام مي‌شود،در هنگام تشنج نبايد چيزي وارد دهان فرد شود و اگر دندان فرد متشنج به هم چسبيده است اشكالي ندارد و نيازي نيست كار خاصي انجام شود. همچنين بهتر است در تشنج‌هايي كه فرد در آن دست و پا مي‌زند، دست و پاي فرد متشنج گرفته نشود و فرد به پهلو خوابيده شود. در تشنج‌هاي دست و پا زدن بهتر است از ديازپام‌هاي مقعدي براي فردي كه سابقه تشنج دارد استفاده شود."
تشنج‌ها به دو صورت معمولي و ژنراليزه هستند در تشنج‌هاي ژنراليزه فرد قبل از تشنج متوجه به اين عارضه نمي‌شود و تشنج يك دفعه اتفاق مي‌افتد اما در تشنج‌ها معمولي اتفاقي قبل از تشنج رخ مي‌دهد كه فرد را متوجه تشنج مي‌كند كه مهمترين اين موارد دل درد است. جنسيت در اين بيماري تأثيري ندارد."


منبع: بيتوته

به 2 دليل بايد به آسمان نگاه كرد

+0 به یه ن

اما اين كار چه اهميتي دارد و چرا بايد چنين كنيم؟ تصور مي‌كنم دست كم به دو دليل:

 


1) براي كاستن از استرس‌هاي موجود در زندگي بي‌رحم و پرسرعت روزانه‌مان.
تصور كنيد براي دقايقي هيچ كار خاصي براي انجام دادن نداريد و فقط مي‌خواهيد به كشف ظرافت‌هاي پنهان در يك پديده بپردازيد و چيزهايي را ببينيد كه تاكنون نديده‌ايد و شايد در آينده هم ديگر نبينيد. احساس آرامش مي‌تواند يكي از نتايج اين كار باشد.

 


2) دليل دوم ديدن بخشي از وجود دروني خودمان است.
بله! آنچه مي‌بينيد بي‌ارتباط با محتواي ذهن شما نيست، به‌خصوص زماني كه با تصويري مبهم و ناواضح روبه‌رو هستيم، بيشتر ممكن است براي كشف رمز آن، از محتواي نهاني ذهن خود مدد بگيريم؛ به اين ترتيب، راهي يافته‌ايد كه بخشي از محتواي ناهشيار ذهن‌تان را روي دايره مي‌ريزد؛ به عبارت ديگر: «آنچه خواهد دلت همان بيني!» البته بايد اعتراف كنم كه تفسير كامل آنچه شما در تصوير ابرهاي آسمان مي‌بينيد به اين سادگي نيست و نياز به كار تخصصي دارد. به همين منظور، سال‌هاست كه به كمك اين خاصيت، آزمون‌هاي روان‌شناختي خاصي طراحي شده است كه براي پي بردن به مشكلات احتمالي افراد به‌كار مي‌روند. ولي گاهي مي‌توان كلياتي را از آنها برداشت كرد، به‌خصوص هنگامي‌كه مطالب مشاهده شده آن‌قدر غيرمعمول است كه تقريبا هيچ فرد ديگري از آن مطلب چنين برداشتي ندارد؛ مثلا فردي را تصور كنيد كه همه چيز را به صورت اشكال تهديدكننده و متخاصم مي‌بيند، حتي چيزهايي كه كوچك‌ترين اثري از تهديد ندارند يا فرد ديگري كه هرگونه شكلي را داراي محتواي جنسي يا تحريك‌كننده ادراك مي‌كند؛ در حالي كه كوچك‌ترين شباهت معقول و مشهودي در آن نمونه با مسايل ياد شده وجود ندارد. احتمالا شما هم موافق‌ايد كه فرد اول دچار نوعي بدبيني است و فرد دوم نوعي اختلال يا عقده جنسي دارد. ولي بايد توجه داشت كه صرفا با يك برداشت غيرمعمول نبايد به فردي برچسب بيماري زد. در صورتي كه اين پديده در موقعيت‌هاي گوناگون تكرار شود و به ويژه اگر در زندگي روزمره فرد هم مؤثر باشد بايد به آن به‌عنوان يك علامت توجه كرد؛ علامتي كه «ممكن است» نشان از وجود يك بيماري داشته باشد.


منبع: بيتوته

راهي ساده براي كاهش درد

+0 به یه ن

پژوهشگران در يك تحقيق جديد به اين نتيجه رسيدند كه تنفس كنترل شده و به آرامي مي‌تواند به ميزان قابل توجهي، احساسات درد را كاهش دهد.

پژوهشي روي دو گروه از زنان در سنين 45 تا 65 سال صورت گرفت. يك گروه از زنان به اختلال فيبروميالژي مبتلا بوده و گروه ديگري هم بودند.

محققان دريافتند كه مبتلايان به دردهاي مزمن بويژه بيماران فيبروميالژي در حالي كه آرام نفس بكشند، درد كمتري را احساس مي‌كنند مگر اينكه احساسات منفي، غم و افسردگي بر آنها غلبه كرده باشد.

فيبروميالژي اختلالي است كه در آن درد مزمن و فشار عضلاني مشخصه آن است. اين بيماري نوعي رماتيسم بافت همبند است. فيبروميالژي معمولا به صورت بروز ناگهاني دردي منتشر و مزمن و به ندرت با محلي مشخص ديده مي‌شود.


محققان دريافتند: در بيماراني كه احساس مثبت دارند، آرام كردن تنفس در كاهش درد تاثير به سزايي دارد.


منبع: بيتوته

درمان افسردگي با نور خورشيد

+0 به یه ن

پزشكان فرانسوي براي مقابله با شيوع افسردگي به خورشيد درماني روي آورده اند.

 


آنها معتقدند يكي از دلايل خودكشي و شيوع افسردگي در فرانسه و سايركشورهاي اروپايي اين است كه مدت زمان زيادي در سال هوا ابري است.

 


دكتر ماكسيم ال باز با اشاره به تاسيس بيمارستاني كه بيماران افسرده از هواي ابري را با طيف هاي نور خورشيد درمان مي كند مي گويد: طول درمان سه هفته است و البته افسردگي دلايل ديگري هم دارد كه به اقتصاد و بحران هاي اجتماعي برمي گردد.

 


در همين حال بازار فروش لامپ هاي خورشيدي رونق گرفته و عينك هاي ويژه نورگرافي نيز كم كم عرضه مي شوند.

 


برخي جامعه شناسان فرانسوي معتقدند نبايد عامل اصلي افسردگي اروپايي ها را صرفا كمبود نور خورشيد دانست.اين نوعي پاك كردن صورت مساله است.


منبع: بيتوته

بيماريهاي تيروئيد

+0 به یه ن

تيروئيد چيست؟

تيروئيد يك غده ي كوچك است كه شبيه يك پروانه است و در قسمت تحتاني گردن واقع شده است. كار اين غده اين است كه هورمون ترشح كند. هورمونهاي تيروئيد انرژي را به سلولهاي بدن منتقل مي‌كنند .

 

 

چه بيماريهايي تيروئيد را تحت تاثير قرار مي‌دهند؟

شايعترين مشكلاتي كه تيروئيد را تحت تاثير مي‌دهند شامل اين موارد هستند:

* كم كاري تيروئيد ( هايپوتيروئيدي )

* پركاري تيروئيد ( هايپرتيروئيدي )

* بزرگي غده ي تيروئيد ( گواتر )

* توده هاي تيروئيد

* سرطان تيروئيد

*التهاب تيروئيد ( تيروئيديت )

 


كم كاري تيروئيد:

وقتي غده ي تيروئيد كمتر از حد طبيعي فعاليت كند، يا از بدو تولد ناقص شكل گرفته باشد، يا به وسيله جراحي كل تيروئيد يا قسمتي از آن برداشته شده باشد، و يا يد كافي در رژيم غذايي موجود نباشد ديگر نمي‌تواند هورمون كافي توليد كند و به اين حالت كم كاري تيروئيد گفته مي‌شود. يكي از شايعترين علل كم كاري تيروئيد يك بيماري خود ايمني است كه به آن بيماري هاشيموتو گفته مي‌شود. در اين بيماري به تدريج پادتن‌هايي بر عليه تيروئيد ساخته مي‌شود كه تيروئيد را تخريب مي‌كند و توانايي توليد هورمون را از بين مي‌برد.

علائم كم كاري تيروئيد معمولا در اثر كاهش متابوليسم بدن ايجاد مي‌شود و ممكن است شامل خستگي، افزايش وزن و افسردگي باشد.

 

غده تيروئيد

 

علائم كم كاري تيروئيد:

* خستگي و فرسودگي

* كندي حركات و تنبل شدن

* مشكل در تمركز و فعاليتهاي مغزي

*افزايش وزن بدون علت مشخص

*پوست خشك خشن و خارش دار

*خشك شدن، خشن شدن و نازك شدن موها

*احساس سرما مخصوصا در انتهاي دست و پا

*يبوست

*گرفتگي عضلاني

*افزايش تعداد و ميزان خونريزي ماهيانه

*ناباروري و يا سقط جنين

 

 

پركاري تيروئيد:

وقتي تيروئيد بيش از اندازه فعاليت كند و هورمون زيادي توليد كند گفته مي‌شود كه فرد مبتلا به پركاري تيروئيد مي‌باشد. شايعترين علت پركاري تيروئيد يك بيماري خود ايمني به نام بيماري گريوز است كه در آن بر عليه تيروئيد پادتن ساخته مي‌شود كه موجب مي‌شود سرعت توليد هورمون افزايش يابد.

 

 

علائم پركاري تيروئيد:

*عصبي شدن

*تحريك پذيري

*افزايش تعريق

*نازك شدن پوست

*نازك و شكننده شدن موها

*ضعف عضلاني مخصوصا در بالاي بازو و رانها

*لرزش دستها

*اضطراب و اختلال حواس

*بي خوابي

*تپش قلب

*افزايش حركات روده

*كاهش وزن عليرغم افزايش اشتها

*كم شدن تعداد و ميزان خونريزي ماهيانه

 

 

بيماري خود ايمني تيروئيد:

بيشتر اختلالات تيروئيد مانند پركاري يا كم كاري تيروئيد مربوط به بيماريهاي خود ايمني است. در بيماري خود ايمني شرايطي ايجاد مي‌شود كه بدن توانايي خود در تشخيص بين بافتهاي بدن با باكتريها، ويروسها و ساير عوامل بيماريزا را از دست مي‌دهد. به همين دليل سيستم ايمني بر عليه اين بافتها پادتن مي‌سازد و اشتباها به اين بافتها حمله مي‌كند. در اين بيماريها پادتني كه عليه تيروئيد ساخته مي‌شود موجب تخريب تدريجي تيروئيد مي‌شود و كم كاري تيروئيد ايجاد مي‌كند و يا موجب مي‌شود تا بيش از حد فعال شود و پركاري تيروئيد ايجاد شود.

 

غده تيروئيد

 

گواتر و توده هاي تيروئيد:

برخي اوقات غده ي تيروئيد بزرگ مي‌شود. ممكن است اين حالت در اثر بيماري هاشيموتو، گريوز، يا در اثر كمبود يد يا عدم تعادل هورمونهاي تيروئيد ايجاد شود. به بزرگي تيروئيد گواتر گفته مي‌شود.

ممكن است در برخي موارد توده هاي نرم يا سفت، برجستگي، كيست و يا تومور سرطاني ايجاد شود.

درصد كمي ‌از برجستگيها و توده هاي تيروئيدي ممكن است سرطاني باشند. سرطان تيروئيد نادر است ولي ميزان آن رو به افزايش است.

 

 

التهاب تيروئيد:

ممكن است غده ي تيروئيد در اثر تاثير باكتريها يا ويروسها ملتهب شود و تيروئيديت ايجاد شود.

 

 

درمان:

درمان بيماريهاي تيروئيدي بستگي به نوع بيماري و شدت آن دارد. درمان دارويي در درمان بسياري از بيماران نقش مهمي‌دارند. در كم كاري تيروئيد بسته به علت آن ممكن است هورمون تيروئيد به صورت دارو تجويز شود. در پركاري تيروئيد از روشهاي مختلفي ميزان هورمون زيادي كاهش داده مي‌شود. درمانهايي براي التهاب تيروئيد و بيماريهاي خود ايمني وجود دارند.
براي درمان سرطان تيروئيد معمولا جراحي به كار مي‌رود. همچنين جراحي در درمان برخي از موارد گواتر يا بزرگ شدن تيروئيد، توده هاي تيروئيدي و در موارد نادري از پركاري تيروئيد به كار مي‌رود.

افزايش استروژن با مواد غذايي

+0 به یه ن

زنان دقيقاً در همان گيرودار يائسگي متوجه مي ‏شوند كه كاهش استروژن با بدن شان چه مي ‏كند. وقتي كه بدن شما درگير اين تغييرات زندگي شود و استروژن از دست بدهد، گُرگرفتگي، نوسانات وضع روحي رواني، خشكي و خارش پوست، خشكي و شكنندگي موها، چروك شدن‏‏ پوست، سينه ‏هاي شل و افتاده و افزايش وزن را تجربه خواهيد كرد.

اين وضعيت مي‏ تواند در خانمي رخ دهد كه يا درگير يائسگي است و يا به سمت آن حركت مي ‏كند.

علاوه بر اين زماني كه يائسه مي‏ شويد در معرض خطر بيماري ‏هاي جدي ‏اي خواهيد بود؛ تنها به اين علت كه دوست قديمي شما(استروژن) كه باعث زيبايي و جوان به نظر رسيدن شما مي ‏شد، ناپديد شده و شما را در وضعيت خطر ترك كرده است.

به اين ترتيب شما براي اين كه بدن تان را در برابر سرطان، بيماري ‏هاي قلبي، پوست افتاده و شل، افزايش وزن و گُرگرفتگي ها محافظت كنيد، لازم است كه استروژن دريافتي خود را افزايش دهيد.

از آنجا كه قرص ‏هاي جايگزين هورمون مي ‏توانند همان اثر مخرب كمبود شديد استروژن را داشته باشند، شما نيازمند يافتن راه‏ هاي ديگري براي دريافت استروژن فوق ‏العاده سودمند و نجات بخش خواهيد بود.

براي اين كه اين استروژن سودمند را به بدن خود برگردانيد مي ‏توانيد به سادگي به نزديك‏ ترين فروشگاه مواد غذايي مراجعه كنيد. بله درست متوجه شده ايد. بسياري از غذاها داراي خاصيت‏هاي شبه استروژني هستند و فيتواستروژن ناميده مي ‏شوند و به شما براي مقابله با گُرگرفتگي هاي ناگهاني شبانه كمك مي‏ كنند.

شما قبلاً هم غذاهاي زيادي را خورده‏ ايد كه حاوي استروژن بوده‏ اند. آنچه اكنون براي تان توضيح داده مي شود، دسته بندي غذاهاي سرشار از استروژن و غذاهايي كه مانع توليد استروژن مي‏ شوند، است. آن چه شما بايد انجام دهيد اين است كه غذاي مناسب بخوريد و مجدداً عالي به نظر برسيد و احساس جواني كنيد.

دوران يائسگي براي هر زني دوران مشكلي است اما براي اين كه حتي‏المقدور سالم و دور از بيماري باشيد لازم است كه مقدار زيادي غذاهاي سرشار از استروژن ميل كنيد. در واقع بايد تلاش كنيد روزانه 30 تا 50 ميلي گرم استروژن طبيعي دريافت كنيد.


منبع: بيتوته

خواب بعد از ناهار خوب يا بد؟

+0 به یه ن

دانشمندان متوجه شدند كه خوابيدن به اندازه يك ساعت در هنگام بعد از ظهر مي‌تواند قدرت مغز را افزايش دهد و به طور شگفت آوري قدرت يادگيري را زياد كند.
از سوي ديگر هرچه ما ساعات بيش‌تري را بيدار بمانيم ذهن ما تنبل‌تر خواهد شد و توانايي آن براي ذخيره اطلاعات جديد كاهش پيدا مي‌كند.

خوابيدن باعث مي‌شود شما از قبل از زمان خواب بسيار بهتر شويد.اين تحقيقات نشان مي‌دهد بيدار ماندن در شب‌هاي امتحان سبب مي‌شود قابليت يادگيري شما براي مطالب جديد تا 40 درصد كاهش پيدا كند.
دليل اين موضوع آن است كه بعضي از قسمت‌هاي مغز به دليل بي‌خوابي دچار مشكل مي‌شوند و حافظه كوتاه مدت شما نيز پر مي‌شود.در هنگام خواب معمولا حافظه كوتاه مدت خالي مي‌شود و به اين ترتيب شما براي يادگيري مطالب جديد آماده مي‌شود.
براي انجام اين تحقيق ، دانشمندان مطالعه اي را روي 39 فرد جوان انجام دادند و آن‌ها را به دو گروه تقسيم كردند.يكي از اين گروه‌ها در هنگام ظهر استراحت كوتاهي داشتند و گروه ديگر در تمام مدت بيدار ماندند.
در طول روز محققان تمرينات يادگيري متفاوتي را براي دو گروه آماده كردند و متوجه شدند افرادي كه در تمام مدت بيدار مانده اند در يادگيري بسيار ضعيف‌تر عمل مي‌كنند، در عوض افرادي كه در طول روز خوابيده اند عملكرد بهتري داشتند و قابليت‌هاي يادگيري آن‌ها بهبود پيدا كرده بود.
اين تحقيقات نشان مي‌دهد خوابيدن در هنگام ظهر براي پاك كردن حافظه كوتاه مدت و فراهم كردن فضاي جديد براي يادگيري مطالب تازه لازم است.


منبع: بيتوته

چرا دچار آبريزش بيني مي‌شويم؟

+0 به یه ن

به هنگام سرماخوردگي ، سيستم ايمني بدن مواد شيميايي به نام ميانجي التهاب توليد ميكند، عناصر موجود در اين مواد موجب اتساع يا باز شدن رگهاي خوني و ترشح ماده‌اي لزج مي‌شود در نتيجه بيني شروع به آبريزش ميكند همچنين اين مواد موجب بيشتر شدن عطسه و سرفه نيز ميشود اين كارها بيني يا گلو را تميز ميكنند، اما ويروس سرماخوردگي از بين نمي‌رود از سوي ديگر ، ويروس سرماخوردگي پخش ميشود و افراد ديگري نيز به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.


منبع: بيتوته