راه حلي براي جلوگيري از ترش كردن معده

+0 به یه ن

ريفلاكس را بيشتر آدم‌ها تجربه مي‌كنند. منظور از ريفلاكس، همان سوزش سردل يا به اصطلاح عاميانه «ترش كردن» است. ريفلاكس، احساس ناخوشايندي است كه درصورت شدت گرفتن، واقعا غيرقابل تحمل مي‌شود.


قديمي‌ها براي حل اين مشكل درمان‌هاي سنتي و توصيه‌هاي تغذيه‌اي خاصي داشتند (مثل خوردن سيب، شير، عرق نعناع و ...) كه گهگاه به درمان آن كمك مي‌كرد. براي اينكه ببينيم اساسا تغذيه چه‌قدر روي التيام اين بيماري تأثير دارد و آيا پرهيزهاي غذايي مي‌توانند جلوي اين مشكل را بگيرند، نشسته‌ايم پاي حرف‌هاي دكتر سيد سعيد حسيني، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني.

 

 

«ريفلاكس، در واقع، بازگشت محتويات معده به مري است كه معمولا 5/0 تا 2ساعت بعد از غذا اتفاق مي‌افتد.» اين، تعريفي است كه دكتر سيد سعيد حسيني، متخصص تغذيه و رژيم درماني، از اين عارضه ارايه مي‌دهد. چيزي كه باعث سوزش مري مي‌شود، اسيد معده و هورمون پپسين است: «اين هورمون به مخاط مري آسيب مي‌زند و در صورت تداوم به ضعف شديدي در اين منطقه منجر مي‌شود كه در درازمدت ممكن است به بدخيمي منجر شود.»
علامت بارز اين ناراحتي، سوزش سردل يا احساس درد همراه با سوزش زير جناغ سينه است اما گاهي ريفلاكس با بيماري‌هاي ديگري مثل ناراحتي قلبي و تنفسي اشتباه گرفته مي‌شود: «بعضي از بيماران با احساس درد قلبي مراجعه مي‌كنند و نمي‌دانند مشكل اصلي‌شان ريفلاكس است. اين ناراحتي در موارد خيلي شديد علايم تنفسي به وجود مي‌آورد. بعضي از افراد كه مدت‌ها به عنوان بيماران مبتلا به آسم و برونشيت تحت درمان بوده‌اند، در حقيقت ريفلاكس معده داشته‌اند. اينها به احتمال زياد بعد از غذا مي‌خوابيده‌اند و محتويات معده‌شان وارد مري مي‌شده و بعد از راه حلق به ريه مي‌‌رسيده و مشكلات تنفسي را ايجاد مي‌كرده است اما به جاي مراجعه به متخصص گوارش، نزد متخصص ريه مي‌رفته‌اند.»

 

 


چاقي و بارداري ريفلاكس را تشديد مي‌كنند


ريفلاكس عارضه‌اي جدي است كه بايد هرچه زودتر براي درمان آن اقدام كرد. اگر اين ناراحتي براي مدتي طولاني ادامه پيدا كند، ممكن است به ناراحتي‌هايي مثل اختلال در بلع از قبيل بلع دردناك و خون‌ريزي‌هاي گوارشي ناشي از ناحيه زخم شده مري منجر شود.

 

 

 

 

 

اما چه عواملي اين مشكل را به وجود مي‌آورند؟


به گفته دكتر حسيني: «ريفلاكس يك سري علل اوليه و ثانويه دارد. علل اوليه به وجود آورنده اين عارضه عبارت‌اند از سيگار كشيدن، مصرف داروهاي شل‌كننده عضلاني مثل داروهاي گشادكننده عروق قلب، داروهايي كه براي درمان آسم داده مي‌شود (مثلا آمينوفيلين و تئوفيلين) و علل ثانويه هم عواملي هستند كه باعث افزايش فشارهاي شكمي مي‌شوند (مثلا چاقي يا بارداري).
افزايش پروژسترون به هردليلي از جمله بارداري يا مصرف داروهاي ضدبارداري يا عادت ماهانه هم از عوامل ثانويه اين مشكل هستند. ورزش‌هاي شديد همراه با خم و راست شدن بعد از غذا، پرخوري و بلافاصله خوابيدن بعد از غذا، روي شكم خوابيدن، پوشيدن لباس‌هاي تنگ كه روي شكم و ناحيه كمر فشار وارد مي‌كنند هم از عوامل تشديد كننده اين عارضه به حساب مي‌آيند كه براي فرو نشاندن آن لازم است علل ياد شده را برطرف كرد.»

 

 

 

از غذاهاي چرب و تند پرهيز كنيد


شايد بعضي از نكاتي را كه دكتر حسيني به عنوان درمان تغذيه‌اي ريفلاكس توصيه مي‌كند، قبلا خودتان به صورت تجربي پيدا كرده باشيد ولي بعضي از آنها را به طور حتم نمي‌دانيد: «كساني كه دچار ريفلاكس معده هستند، بايد از خوردن غذاي پرچرب پرهيز كنند. چربي‌ها ديرتر از مواد كربوهيدرات‌دار و قندي از معده تخليه مي‌شوند و به همين دليل، احتمال بازگشت محتويات معده به مري را بيشتر مي‌كنند. غذاهايي هم هستند كه انتهاي تحتاني مري را شل مي‌كنند و بايد از مصرف‌شان خودداري كرد؛ مثل شكلات، نوشابه‌هاي كافئين‌دار، چاي، قهوه، پياز، سير و نعناع.»

 


بله، درست است؛ نعناع! چيزي كه همه فكر مي‌كنند براي ريفلاكس معده خوب است ولي دكتر حسيني معتقد است نعناع به دليل خاصيت شل‌كنندگي انتهاي مري مي‌تواند اين عارضه را تشديد كند. در ضمن، بايد از خوردن سركه به همراه سالاد نيز اجتناب كرد و غذاهايي كه اضافه اسيد معده را جذب مي‌كنند (مثل شير، تخم مرغ و غذاهاي نشاسته‌اي) بيشتر خورد. غذاهاي پر سس به خصوص سس‌هاي چرب و غذاهاي پر ادويه هم اين مشكل را بيشتر مي‌كند. مواد نگه‌دارنده و افزودني‌ها، چيپس و انواع اسنك ‌هم مي‌توانند سوزش انتهاي مري را تشديد كنند.

 


دكتر حسيني به افراد مبتلا به اين عارضه توصيه مي‌كند كه وعده‌هاي غذايي‌شان را بيشتر و حجم غذاي‌شان را كمتر كنند؛ از نوشيدن مايعات همراه غذا پرهيز كنند؛ بعد از غذا دراز نكشند و هنگام خواب، به پشت نخوابند.


او درباره جويدن آدامس بعد از غذا نيز مي‌گويد: «آدامس تأثير دوگانه‌اي روي ريفلاكس معده دارد. از طرفي با افزايش ترشح بزاق، اسيد معده را كاهش مي‌دهد و سوزش را كمتر مي‌كند و از طرف ديگر به دليل باز و بسته شدن مكرر دهان موقع جويدن، هواي زيادي وارد معده مي‌كند كه به نفخ مي‌انجامد و نفخ، فشار زيادي به معده وارد مي‌كند و ريفلاكس را تشديد مي‌كند.» درباره ميوه‌ها نيز بايد گفت خوردن آنها معمولا مشكلي ايجاد نمي‌كند، به جز ميوه‌هايي كه اسيديته بالايي دارند (مثل مركبات كه داراي ويتامين c يا اصطلاحا اسيد اسكوربيك هستند) و ممكن است باعث تشديد اين عارضه شوند.

 

دكتر حسيني در انتها به افراد چاق و كساني كه داراي اضافه وزن هستند، توصيه مي‌كند براي كاهش وزن خودشان اقدام كنند؛ چرا كه چاقي شكمي يكي از علت‌هاي اصلي اين عارضه به حساب مي‌آيد.

 

نمونه اي از يك رژيم ضد ريفلاكس


صبحانه:


شير يك ليوان
تخم مرغ آب پز 1 عدد
گوجه فرنگي 1 عدد
نان سنگك برشته 4 برش

 

 

ميان وعده ساعت 10:


سيب 1 عدد

 


ناهار:


سينه مرغ آبپز 100 گرم
هويج، كدوسبز و سيب‌زميني آب‌پز 1 ليوان
برنج كته شده 6 قاشق غذا خوري

 

 

عصرانه:


گلابي 1 عدد
خرمالو 2 عدد

 

 

شام:


ماهي كباب شده 60 گرم
قارچ، فلفل دلمه‌اي، نخودفرنگي و ذرت بخارپز شده 1 ليوان
نان سنگك برشته 3 برش

 

منبع: بيتوته

گياهي موثر در كاهش درد قاعدگي

+0 به یه ن

به خانمهايي كه دچار دردهاي قاعدگي بسيار شديد هستند ، توصيه مي كنيم از اين گياه بخورند.


زنجبيل در بهبود درد ديسمنوره (قاعدگي دردناك) مانند اسيد فوليك و ايبوپروفن عمل مي كند.


ميزان اثر بخشي كپسول زنجبيل با داروهاي شناخته شده در درمان ديسمنوره، مفناميك اسيد و ايبوپروفن توسط پژوهشگر دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و جمعي از همكارانش انجام شده است.


يافته ها حاكي از آن بود كه بهبود شدت ديسمنوره اوليه در سه گروه زنجبيل (64 درصد)، ايبوپروفن (66 درصد) و مفناميك اسيد (58 درصد) تفاوت آماري معني داري نداشت.


به عبارتي كپسول زنجبيل همانند دو داروي شيميايي مرسوم دردرمان ديسمنوره اوليه موثر بود. نتايج نشان مي دهد: كپسول زنجبيل در بهبود شدت ديسمنوره اوليه مانند داروهاي رايج در تسكين درد قاعدگي موثر است. بررسي تاثيرات زنجبيل بر ديگر علايم همراه با ديسمنوره اوليه توصيه مي شود.


منبع: بيتوته

امواج تلفن همراه وجلوگيري ازآلزايمر

+0 به یه ن

محققان با بررسي نتايج پژوهش جديدي روي موشهاي آزمايشگاهي ادعا كرده‌اند كه تشعشعات تلفن همراه مي‌توانند حافظه را تقويت و در پيشگيري از آلزايمر موثر باشند.

 


در ميان ادعاهاي فزاينده مبني بر اين كه تماس طولاني مدت با تلفن همراه سبب بروز تومورهاي مغزي مي‌شود اخيرا پژوهشي جديد انجام شده كه پيشنهاد مي‌كند؛ امواج راديويي حاصل از اين وسيله در پيشگيري از بروز آلزايمر و حتي بهبود علائم آن حداقل در موشهاي آزمايشگاهي موثر باشد.

 


همچنين اين تحقيق نشان داد كه اين تشعشعات در موشهايي هم كه سالم هستند و آلزايمر ندارند سبب تقويت فعاليت مغز مي‌شوند.

 


دكتر گري آرنداش سرپرست اصلي اين پژوهش در مركز تحقيقات آلزايمر فلوريدا در بيانيه‌اي اظهار داشت: ما در نهايت شگفتي ملاحظه كرديم كه تماس با تلفن همراه در آغاز دوران بلوغ در موشها باعث مي‌شود از بروز علائم آلزايمر در آنها جلوگيري شود.

 


محققان تصور مي‌كنند كه همين تاثير هم ممكن است در انسانها مشاهده شود.

 


آنها در آزمايشات خود دريافتند: امواج تلفن همراه ، گرماي مغز را افزايش داده و پلاكهاي مغزي را كه عامل بروز آلزايمر هستند از بين مي‌برند.


منبع: بيتوته

فشارخون بالا ودرمان آن

+0 به یه ن

بسياري از افراد تا زماني كه مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و حملات قلبي و سكته مي‌شوند از وجود اين بيماري مرموز در خود بي اطلاعند. پس همين حالا مراقب فشار خون خود باشيد و با رعايت چند نكته ساده از بروز بسياري از حوادث پس از آن جلوگيري كنيد:

 

 

1- از غذاهاي حاوي پتاسيم استفاده كنيد.


موادي مثل طالبي و ماست و كشمش داراي پتاسيم بالايي هستند. پتاسيم به كنترل فشارخون كمك مي‌كند. مطالعه‌اي روي 2600 مورد‌ آزمايشي نشان داد كه خوردن 2000 ميلي‌گرم پتاسيم در روز باعث كاهش فشارخون تا 4 ميلي‌متر جيوه در مدت 5 هفته مي‌شود، شما مي‌توانيد اين مقدار را از طريق خوردن يك سيب‌زميني پخته شده، يك موز بزرگ و 230 ميلي‌گرم شير به دست آوريد.

 

2- پرتقال بخوريد.


تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه بالاترين سطح خوني ويتامين c را مصرف مي‌كردند داراي كمترين ميزان فشارخون بودند. محققان معتقدند ويتامين C به گشاد شدن رگ‌هاي خوني كمك مي‌كند شما مي‌توانيد ميزان توصيه شده ويتامين C يعني 60 ميلي‌گرم در روز را با خوردن انواع ميوه‌ها و سبزيجات به خصوص كلم بروكلي، انواع فلفل‌ها و مركبات تامين كنيد.

 

3- استرس خود را كنترل كنيد.


از ملاقات با افرادي كه شما را دچار استرس مي‌كند دوري كنيد. شيوه هاي كنترل استرس را بياموزيد و براي كاهش استرس حتما روزانه ورزش كنيد. پياده روي يكي از بهترين روش ها براي كنترل استرس است. آخر هفته را طوري برنامه‌ريزي كنيد كه با اعضاي خانواده به كوه و پارك برويد.

 

 

4- سير را در رژيم غذايي تان بگنجانيد.


خوردن يك يا دو حبه سير در روز يكي از آسان‌ترين راه‌ها براي پايين آوردن فشارخون است. استفاده از سير بسيار سريع خود را نشان مي‌دهد و كاهش فشارخون اغلب بين 1 تا 3 ماه اتفاق مي‌افتد.

 


5- غذاهايي مصرف كنيد كه چربي هاي اشباع آن كم باشد.

 

6- از مصرف زياد نمك در پخت و پز و غذا خودداري كنيد.پرهيز از غذاهاي شور.

 

7- از نوشيدن الكل حتما اجتناب كنيد

 

8- از روغن هاي امگا سه به جاي روغن هاي جامد استفاده كنيد ماهي بهترين منبع امگا سه است اسيدهاي چرب امگا سه در ماهي، رگ‌هاي خوني را قابل ارتجاع نگه مي‌دارند. طي تحقيقات مشخص شد افرادي كه زياد ماهي مي‌خوردند و در كنار آن /كيلوگرم هم وزن كم كردند.


منبع: بيتوته

باندهاي كشي به كاهش درد كمك مي كنند؟

+0 به یه ن

باندهاي كشي جهت كاهش درد برخي ورم‌هاي مفاصل زانو توصيه مي شوند، آيا به راستي تاثيري دارند؟

مطالعات نشان مي‌دهد؛ در هنگام بروز درد در كاسه زانو، استفاده از باندهاي كشي ورزشي به تسكين درد كمك مي‌كند.

در اين تحقيق تاثير باند بستن دور زانو، بر روي 14 نفر با مشكل «Patellofemoral osteoarthritis»، شكلي از ورم مفاصل كه در پشت و اطراف كاسه زانو ايجاد درد مي‌كند، انجام شد.

بستن باند براي افراد جوان با درد مزمن«Patellofemoral» مفيد تشخيص داده شده بود، اين درد براي دوندگان آشنا است و معمولا به ناترازي در مفصل زانو، جايي كه كاسه زانو در امتداد استخوان ران حركت مي كند، مرتبط است.

براي اين تحقيق 14 فرد با ورم مفاصل «Patellofemoral» و ميانگين سني 57 و همچنين 14 نفر بدون ورم مفاصل و همان ميانگين سني انتخاب شدند.

با استفاده از اسكن MRI مشخص شد كه افرادي با درد مفاصل، ناترازي در مفصل كاسه زانو و همچنين انحراف كاسه زانو به سمت خارج پا بيشتر است.

 


اين ناترازي هنگامي كه بيماران با درد مفصل از باندهاي كشي استفاده مي‌كردند، بهبود مي‌يافت، به علاوه اين افراد در هنگام انجام برخي ورزش‌ها، درد كمتري نيز احساس مي‌كردند.

محققان مي‌گويند: نتايج اين بررسي، مزاياي استفاده از باندهاي كشي در افراد مبتلا به ورم مفاصل كاسه زانو را تاييد مي‌كند

بستن باند شايد به همه افرادي كه در زانوي خود احساس درد مي‌كنند، كمك نكند؛ بنابراين افراد بايد پيگير ساير معالجات باشند. به همين دليل محققان در حال بررسي تاثير همزمان بستن باند و ساير معالجات هستند.


منبع: بيتوته

خوراكي مفيد جهت دردهاي استخواني!!

+0 به یه ن

مريم مراداف متخصص تغذيه گفت: زنجبيل ضد تهوع است و مي‌تواند به درمان بيماري‌هاي مفاصل، استخواني و عضلاني كمك كند.

اين متخصص تغذيه به فارس گفت: زنجبيل يك ريشه قهوه‌اي رنگ است و به عنوان معطركننده و ادويه، يكي از پرمصرف‌‌ترين گياهان خوراكي و دارويي جهان است. وي گفت: زنجبيل داراي خواص متعددي است، اما يكي از خواص مهم آن ضد تهوع بودن است كه در بين گياهان جزو قوي‌ترين‌هاست.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: مصرف زنجبيل در زمان تهوع ناشي از مسافرت و تهوع دوران بارداري بسيار شايع است. بسياري از افراد بعد از سوار خودرو يا وسايل نقليه ديگر شدن دچار تهوع مي‌شوند كه براي جلوگيري از اين حالت مي‌توانند نيم تا يك ساعت قبل از سوار شدن نيم تا يك گرم پودر زنجبيل مصرف كنند.

 

زنجبيل


مراداف افزود: مصرف زنجبيل باعث افزايش متابوليسم بدن مي‌شود، خاصيت ضد‌تهوع دارد و تهوع ناشي از شيمي‌درماني را بهبود مي‌بخشد. اين گياه طبع گرم دارد و براي درمان بيماري‌هاي مفاصل، استخواني و عضلاني مفيد است. همچنين براي رفع سوءهاضمه و اسهال مي‌تواند مفيد باشد.

تغيير رنگ لثه‌ نشانه چيست؟

+0 به یه ن

بسياري از بيماران بر اين باورند كه رنگ لثه‌ها در حالت طبيعي و فاقد بيماري صرفاً بايد صورتي باشد.آيا اين موضوع صحت دارد؟
هر چند اين عقيده تا حد زيادي درست است و قرمزي بيش از حد لثه‌ها حدوداً در ناحيه لب آن مي‌تواند نشانه التهاب لثه و بيماري آن باشد بايد توجه داشت كه همه تغيير رنگ‌هاي لثه الزاماً نشانه بيماري نيست و در پاره‌اي موارد تنوعاتي از حالت طبيعي را نشان مي‌دهد كه در اين حالت لثه در سلامت كامل بوده و تغيير رنگ آن كاملاً طبيعي است.


يكي از اين موارد كه شيوع نسبتاً بالايي نيز دارد، تغيير رنگ قهوه‌اي تا سياه لثه‌ها است كه عموماً به صورت متقارن و دو طرفه تمامي سطح لثه فك بالا و پايين را دچار تغيير رنگ مي‌كند.
بايد به اين نكته توجه داشت كه همان‌طور كه اشاره شد، اين تغيير رنگ اصولاً يكنواخت، متقارن، منتشر و با حدود مشخص است و اغلب بيماران اظهار مي‌كنند كه آن را از دوران كودكي در دهان خود مشاهده كرده‌اند. هر چند عواملي مانند كشيدن سيگار مي‌تواند اين تغيير رنگ را تشديد كند زمان حضور آن در دهان طولاني است و بنابراين اگر تغيير رنگي به تازگي در دهان ايجاد شده باشد براي بررسي آن بايد حتماً به دندانپزشك و يا متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه كرد.


تغيير رنگ لثه‌ها به رنگ قهوه‌اي تا سياه در حالت طبيعي خود چنان كه اشاره رفت مي‌تواند بسيار شايع باشد و شيوع آن خصوصاً در افراد با رنگ پوست تيره (سياه پوستان) و آسيايي‌ها بالاتر است. علت ايجاد اين پديده را مي‌توان به افزايش رنگدانه‌اي به نام ملانين نسبت داد كه دريافت‌هاي لثه ‌افزايش مي‌يابد.

 

لثه


به دليل رنگ سياه اين رنگدانه مي‌توان انتظار داشت كه رنگ لثه نيز به رنگ قهوه‌اي تا سياه تغيير يابد. تغيير رنگ طبيعي لثه‌ها عموماً متقارن و بدون علامت است و حدود مشخصي دارد. رنگ آن نيز از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره تا سياه متفاوت مي‌باشد. اين نوع تغيير رنگ ممكن است از نواحي ديگري از دهان نيز ديده شود كه از آن جمله مي‌توان به كام، لب‌ها و زبان اشاره كرد.


تغيير رنگ قرمز و يا قرمز مايل به آبي لثه‌ها از طرف ديگر مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي لثه و بافت‌هاي اطراف دندان باشد كه در صورتي كه به سرعت از سوي دندانپزشك مورد درمان قرار گيرد مي‌تواند از از دست رفتن دندان‌ها و لقي زودرس آنها جلوگيري كند. در نهايت، توجه به نكات زير در مورد تغيير رنگ لثه‌ها بسيار حايز اهميت است:


1- اصولاً در صورت مشاهده هر تغيير رنگي در دهان براي ارزيابي به دندانپزشك و يا متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه كنيد.

2- برخي از تغيير رنگ‌هاي دهان به ندرت مي‌تواند نشانه‌ بيماري‌هاي خطرناكي باشد. بنابراين در صورتي كه متوجه تغيير رنگي در دهان خود شديد كه قبلاً وجود نداشته و به تازگي ايجاد شده است حتماً به متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه كنيد.

3- هرچند اغلب تغيير رنگ‌هاي دهان طبيعي هستند براي اطمينان از اين موضوع با دندانپزشك خود مشورت كنيد.


منبع: بيتوته

درد كف و پاشنه پا

+0 به یه ن

شايعترين علت ايجاد كننده ي درد كف پا التهاب نوعي بافت همبند است كه در اين ناحيه قرار گرفته است.

كف پاي درناك مشكل شايعي است. درد در استخوان كنار انگشت شست ، پينه ها و ميخچه ها ،‌ درد انگشتان پا ، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شايع درد پا هستند. درد پشت پاشنه معمولا به علت التهاب تاندون آشيل و يا بورسيت (التهاب كيسه اي كه حاوي كمي مايع است و بين تاندون و استخوان قرار مي گيرد) ايجاد مي شود.
شايعترين علت ايجاد كننده ي درد كف پا التهاب نوعي بافت همبند است كه در اين ناحيه قرار گرفته است و در اصطلاح آناتومي به آن فاشيا گفته مي شود.

 


مكانيسم آسيب ديدگي چگونه است؟


- وارد شدن مكرر نيروي كششي و فشاري به قوس كف پا.

-اختلال آناتومي كف پا كه نيروي زيادي را به اين ناحيه وارد كند مانند كف پاي صاف.

- وجود دوره هايي از آسيب ديدگي و بهبود اين ناحيه.

- سپس در اثر آسيب واسطه هاي شيميايي التهابي آزاد مي شوند كه درد ايجاد مي كنند.

- در برخي موارد كف پاي صاف ممكن است در مواردي در اين ناحيه به صورت خودبخود دچار پارگي شود.

- در اثر التهاب بافت آسيب ديده به صورت بافت همبند (اسكار) ترميم مي شود و آهكي شدن بافتي (كلسيفيكاسيون) ايجاد مي شود كه دردناك خواهد بود.

 


عوامل خطر:


سن بالاي 40 سال

اضافه وزن

بي تحرك بودن فرد

كاهش حركات رو به بالاي مچ پا (دورسي فلكشن)

راه رفتن مكرر روي سطوح سخت

پوشيدن كفش تخت

شواهد كافي مبني بر ارتباط شغل با التهاب بافت همبند كف پا (فاشئيت پلنتار) وجود ندارد و نمي توان آن را يك آسيب شغلي دانست.

 

درد كف پا

علائم:


درد ممكن است در يك محل مشخص احساس نشود. ممكن است درد در زير پاشنه ، پشت پا يا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوي پا ، پنجه ها و يا به ساق پا انتشار پيدا كند ممكن است آسيب نخاع كمري مطرح باشد. درد در اوايل صبح و با گذاشتن پا روي زمين بدتر مي شده و پس از يك دوره استراحت بهتر مي شود اما معمولا در طول روز و با حركت بيشتر پاها درد بهتر مي شود. ماهيت درد حالت كششي و از هم گسيختگي دارد.
در معاينه خم كردن مچ پا به بالا (حركت دورسي فلكشن) به علت ايجاد كشش در بافت همبند كف پا (فاشيا) موجب ايجاد درد مي شود. معمولا تورم وجود ندارد يا كم است.

 


تشخيصهاي افتراقي:


اگرچه شايعترين علت درد پاشنه التهاب بافت همبندي كف پا (فاشياي پلنتار) است اما عوامل ديگري نيز مي توانند عامل اين مشكل باشند و به خصوص اگر مشكل بيمار به درمان جواب ندهد بايد مد نظر قرار گيرند.

 


سندرم پاشنه ي كبود:


اين مشكل در افراد مسن چاق يا افراد جوانتري كه ورزشكار هستند و روي سطوح سخت ورزش مي كنند ممكن است روي دهد. درد معمولا عقبتر و در ناحيه خلفي تري است و زير بالشتك چربي استخوان پاشنه احساس مي شود. كفي هاي مخصوص ممكن است تجويز شوند و يا درمانهاي ديگري صورت گيرند.

 


بورسيت زير پاشنه:


بورسيت يا التهاب كيسه اي كه حاوي كمي مايع است و بين تاندون و استخوان قرار مي گيرد.
ممكن است در ناحيه زير استخوان پاشنه ايجاد شود كه بيشتر در افراد مسني كه كفش جديدي را پوشيده اند روي مي دهد. ممكن است يك تورم حساس به لمس در زير پاشنه ايجاد شود كه درد با خم كردن پنجه و حركت مچ پا تغييري نمي كند. درمان با بيرون كشيدن مايع ملتهب و يا تزريق دارويي ممكن است موثر باشد.

 


سندرم تونل تارس:


يكي از عصبهاي پا از زير عناصري عبور مي كند كه برخي اوقات ممكن است تحت فشار عناصر اطراف خود قرار گيرد. در اين صورت درد ، بي حسي و احساس سوزش در قسمت داخلي پا ، مچ يا حتي ساق پا روي مي دهد. اين علائم در يك محل خاص احساس نمي شود و شبها بدتر مي شود. اين مشكل ممكن است با ديابت ، كم كاري تيروئيد ، التهاب مفاصل و اختلالات آناتوميك پا مانند كف پاي صاف مرتبط باشد. تزريق استروئيد در كنار درمان عامل زمينه اي مي تواند كمكم كننده باشد.

 



علل ديگر:


در موارد نادري ممكن است درد پاشنه علت مهمتري داشته باشد به خصوص اگر درد عليرغم درمان 6-3 ماه طول بكشد.

نقرس در موارد نادري ممكن است با علائمي شبيه به التهاب بافت همبند كف پا بروز كند.
در موارد نادري مشكلات ديگري مثل فيبروساركوما ، متاستاز ، جسم خارجي ، اوستئوميليت ، توبركلوزيس نيز مي توانند علت اين مشكل باشند.

 

درد كف پا

 

تشخيص :


تشخيص معمولا باليني و از طريق معاينه است اما ممكن است در مواردي نياز به انجام راديوگرافي ،‌آزمايش خون و يا آزمايشات هدايت عصبي باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشكل برطرف نشود در مواردي سونوگرافي ويا ام.آر.آي ممكن است درخواست شوند.

 



درمان به شدت علائم بستگي دارد.



در موارد خفيف :


آموزش به منظور كاهش فشاري كه بر پاها وارد مي شوند ، كاهش وزن و عدم فعاليت بر روي سطوح سخت ، كفي كفش طبي و مناسب ، تمرينات كششي غير فعال ، استفاده از سرما و گرما ، ماساژ مالشي كف پا ، و داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي توصيه مي شوند.



در موارد درد با شدت متوسط :


در اين موارد ممكن است فرد به سطوح تخصصي تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمانهاي فوق ، ‌فيزيوتراپي ، تزريق داروهاي بي حس كننده و ضد التهاب ،‌ آتل شبانه از جنس سخت و آتل غير ثابت هنگام راه رفتن.

در موارد شديد و يا مواردي كه به درمان پاسخ نمي دهند:
ارجاع به سطوح فوق تخصصي و ارزيابي مجدد براي بررسي عامل ايجاد كننده و در مواردي جراحي توصيه مي شود.

جوشانده اي فوق العاده عليه بي خوابي !!

+0 به یه ن

مرتضي صفوي متخصص تغذيه گفت: مصرف جوشانده عناب باعث تقويت دستگاه گوارشي مي‌شود، گرفتگي صدا را برطرف مي‌كند و باعث رفع بي‌خوابي مي‌شود.

يك متخصص تغذيه در گفتگو با فارس، افزود: عناب 2 يا 3 سانتي‌متر طول دارد و ميوه نارس آن لغزان و سبز رنگ است و طعمي شبيه سيب دارد كه هسته آن سخت و مخروطي شكل است و از نظر طب قديم طبع سرد دارد.

وي گفت: عناب خشك آرام بخش، ضد بيماري‌هاي تنفسي، بند آورنده خون و مقوي بدن است، تصفيه‌كننده خون است و به هضم غذا كمك مي‌كند.

 

خواص عناب

 

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: مصرف ريشه عناب براي رفع سوءهاضمه مفيد است، ضد آلرژي است، به دليل داشتن لعاب زياد نرم‌كننده سينه است، ملين و ادرار آور است و براي سرفه‌هاي شديد مي‌تواند مفيد باشد، بي‌خوابي را برطرف مي‌كند، جوشانده پوست درخت عناب، داروي ضد اسهال است و براي بيماران مبتلا به آسم مفيد است.
صفوي گفت: از ديگر خواص اين ميوه مي‌توان به برطرف كننده خستگي و تب بر بودن آن اشاره كرد. جوشانده عناب، گرفتگي صدا را برطرف مي‌كند، باعث تقويت دستگاه گوارشي مي‌شود و براي سلامت كليه‌ها مفيد است.


منبع: بيتوته

عامل بروز سرفه‌هاي مزمن چيست؟

+0 به یه ن

آياشماهم دچارسرفه هاي مزمن وطولاني مدت مي شويدوعلت اين امررانميدانيد؟

 

ويتامين ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌هاي قرمز و مولكول وراثتي دي ان آ است و در كار سيستم عصبي نقش بسيار مهمي دارد. گياه‌خواران و افرادي كه از رژيم‌هاي غذايي كم گوشت و لبنيات استفاده مي‌كنند، همچنين افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشي از كمبود اين ويتامين هستند.


محققان در يك پژوهش جديد دريافته‌اند كه كمبود ويتامين ب 12 عامل معمول بروز سرفه‌هاي مزمن است.

 

به گزارش ايسنا، پژوهش جديد كه از سوي محققان دانشگاه تورين و بيمارستان مائوريزيانو در ايتاليا انجام گرفت، نشان داد كه ارتباط مهمي بين كمبود ويتامين ب 12 و سرفه‌هاي مزمن بي‌دليل وجود دارد.

 

اين پژوهش كه در كنگره جهاني آلرژي در سازمان جهاني آلرژي ارائه شده تاثير اين يافته جديد را در دنياي آلرژي‌ها و ايمونولوژي مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در اين تحقيق 302 بيمار مبتلا به سرفه مزمن مورد آزمايش قرار گرفتند. محققان در اين مطالعه به وجود رابطه احتمالي بين نوروپاتي حسي و كمبود ويتامين ب 12 پي بردند.

 

سرفه هاي مزمن

 

كمبود ويتامين ب 12، مشكلي است كه بيشتر در افراد مسن بروز مي‌كند. كمبود اين ويتامين عوارضي مانند كم خوني، كاهش حافظه و آسيب سلول‌هاي عصبي را در پي دارد. كمبود ويتامين ب 12 شايع‌تر از آن است كه تاكنون تصور مي‌شد. محققان دريافته‌اند كه در 17 درصد افراد، سطح ويتامين ب 12 در خون پايين است.

 

ويتامين ب 12 از ويتامين‌هاي مهم است كه در ماهي، گوشت و لبنيات يافت مي‌شود و در حفظ سلامت اهميت بالايي دارد. اين ويتامين كه به «كوبالامين» نيز معروف است، از ويتامين‌هاي محلول در آب به حساب مي‌آيد.

 

ويتامين ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌هاي قرمز و مولكول وراثتي دي ان آ است و در كار سيستم عصبي نقش بسيار مهمي دارد. گياه‌خواران و افرادي كه از رژيم‌هاي غذايي كم گوشت و لبنيات استفاده مي‌كنند، همچنين افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشي از كمبود اين ويتامين هستند.

 

اين افراد يا از منابع گوشتي و لبنياتي اين ويتامين را دريافت نمي‌كنند و يا بدن آن‌ها در جذب اين ويتامين با مشكل روبرو است.

 

كمبود ويتامين ب 12 ممكن است توسط نوعي بيماري عفوني بوجود بياييد. اين بيماري سلول‌هايي از سيستم گوارش كه وظيفه دريافت ويتامين ب 12 را دارند، از بين مي‌برند. يكي ديگر از عوامل مشكل در جذب ويتامين ب 12 استفاده از دارو‌هاي درمان رفلاكس يا ضد اسيد‌هاي معده است.

 

سرفه هاي مزمن

عمل‌هاي جراحي كه روي بخش‌هايي از روده انجام مي‌شوند نيز مي‌توانند سيستم گوارش را از جذب اين ويتامين بازدارند. اگر ميزان كمبود ويتامين ب 12 ناچيز باشد، ممكن است عوارض زيادي را به دنبال نداشته باشد و يا اين عوارض كوتاه مدت و خفيف باشند. ولي كمبود زياد اين ويتامين باعث ايجاد كم‌خوني، افسردگي، اختلالات ذهني و مشكلات سيستم عصبي مي‌شود.

 

با توجه به شرايط بدن افراد، كمبود ويتامين ب 12 مي‌تواند باعث بالا رفتن بيش از حد «هموسيستين» در بدن شود. بالا بودن مقدار اين آمينو اسيد در خون، افراد را مستعد بيماري‌هاي عروقي و انسداد رگ‌ها مي‌كند.

 

محققان توصيه مي‌كنند كه اگر با كمبود ويتامين ب 12 مواجه هستيد به پزشك مراجعه كرده و از مصرف مكمل‌هاي غذايي خودداري كنيد؛ چرا كه اين مكمل‌ها نمي‌توانند ميزان كمبود ب 12 را جبران كنند.