نوشيدني عليه آب سياه چشم

+0 به یه ن

بر اساس يك تحقيق انجام شده توسط محققان چيني، اين موضوع مشخص شد كه چاي سبز به دليل داشتن مواد معدني و مفيد از بروز بيماري چشمي موسوم به آب سياه جلوگيري مي‌كند.

چي پوئي و همكاران وي از دانشگاه «پكن» طي تحقيقات چند ساله خود روي اثرات چاي سبز بر روي سلامت انسان به اين نتيجه دست يافتند كه اين نوشيدني تاثيرات غير قابل باور و مفيدي بر سلامت چشمي و جلوگيري از بروز «آب سياه» دارد.

چاي سبز داراي ماده معدني و ويتامين‌هاي مفيد مانند ويتامين C، ويتامين E، لوتئين و زيسانتين است كه اين مواد از بروز مشكلات چشمي به ويژه آب سياه و آب مرواريد جلوگيري مي‌كند. البته اين موضوع بايد مورد آزمايشات ويژه و تكميلي قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا،‌ بر اساس گزارشات و تحقيقات صورت گرفته اين موضوع نيز به اثبات رسيد كه ساختار چشم مي‌تواند مواد مغذي و مفيد را به خود جذب كند و از اين طريق سدي در مقابل بيماريها بوجود آورد. به همين دليل است كه اين نوع نوشيدني به عنوان داروي گياهي براي بيماريهاي چشمي تجويز مي‌شود.


منبع: بيتوته

اگراين غصه را بخوريد،حتمابيمارمي شويد!!

+0 به یه ن

معمولا انسان ها داراي غصه ها و ناراحتي هاي بسياري هستند اما اگر اين غصه را بخوريد بيمار مي شويد، اين چه غصه اي است؟

 

20 درصد از مردم اعلام كردند كه حس مي‌كنند هيچ كنترلي روي وضعيت مالي خود ندارند و 12 درصد نيز مشكلات مالي خود را در حال تبديل شدن به يك بار سنگين در زندگي خود عنوان كرده اند.

تحقيقات نشان مي‌دهد نزديك به يك سوم مردم به قدري در مورد وضعيت مالي خود نگران هستند كه روي وضعيت سلامت و روابطشان تاثير منفي گذاشته است.

 

يك سوم افرادي كه در مطالعات شركت داشته اند اعلام كردند ، آن‌ها هميشه در مورد وضعيت مالي خود نگران هستند واين موضوع منجر به بروز مشكلاتي مانند افسردگي، بي‌خوابي و بحث و جدل با هسرشان شده است.

 

يك سوم افراد مورد تحقيق معتقد بودند مشكلات مالي باعث بروز استرس در زندگي آن‌ها شده است ، 21 درصد دچار مشكلات خواب شدند ، 19 درصد از افسردگي رنج مي‌برند و 16 درصد نيز مشكلات مالي را عامل بروز مشاجره و درگيري در محيط خانه عنوان كرده اند.

اين مشكلات باعث بروز عادات و رفتارهايي در زندگي افراد شده است كه در نهايت مي‌تواند براي سلامت آن‌ها خطرات زيادي داشته باشد.براي مثال 10 درصد اعلام كردند استرس‌هاي مالي سبب شده است آن‌ها به خوردن بيش از حد روي بياورند .4 درصد اشتهاي خود را از دست داده و 3 درصد نيز دچار كاهش غير طبيعي وزن شده اند.

مردم معمولا همان طور با مشكلات مالي خود برخورد مي‌كنند كه با سلامت خود رفتار مي‌كنند.بعضي از آن‌ها نسبت به وضعيت مالي خود برخورد هوشمندانه دارند و سعي مي‌كنند پس انداز كرده و براي آينده صرفه جويي كنند، درحالي كه بعضي ديگر مي‌دانند كه نبايد به روش غلط خود ادامه دهند ، اما با اين حال به روند نادرست زندگي خود ادامه مي‌دهند و سعي مي‌كنند مشكل خود را انكار كنند.


منبع: بيتوته

تشخيص افسردگي

+0 به یه ن

احساس عدم خوشحالي در برخي از روزها امري طبيعي است. اما زماني كه تنهايي و نا اميدي جاي اين احساس را مي گيرد و از بين نمي رود مي تواند منشا اصلي افسردگي باشد. بيش از حد احساس غمگيني داشتن و افزايش ميزان افسردگي باعث مي شود كه شما مانند قبل نتوانيد از زندگي لذت ببريد. تفريحات و دوستانتان به اندازه قبل شما را خوشحال نمي كنند. شما هميشه خسته هستيد و در آخر روز احساس مي كنيد كه له شده ايد. وقتي افسرده هستيد نا اميد مي شويد اما با همكاري و مساعدت مي توانيد بهتر شويد. در حاليكه اگر نشانه ها و علائم و دلايل و نحوه درمان آن را بدانيد مي توانيد مشكل را حل كنيد.

 

 

افسردگي چيست؟

ما همگي در زندگي بالا و پايين مي رويم. ناراحتي، واكنش طبيعي در برابر مشكلات زندگي است. خيلي از افراد از كلمه افسردگي براي توضيح احساسات غم يا ناراحتي شان استفاده مي كنند. اين در حالي است كه افسردگي با ناراحتي بسيار متفاوت است.

بعضي از مردم افسردگي را زندگي كردن در يك سوراخ تاريك توصيف مي كنند اين در حالي است كه برخي ديگر احساس ناراحتي و غم ندارند بلكه احساس پوچي و عدم وجود زندگي و احساس خالي بودن مي كنند. نشانه ها هرچه باشد افسردگي با ناراحتي طبيعي فرق دارد. افسردگي زندگي هر روزه شما را پر مي كند. كار شما را منحل مي كند، درس خواندن و خوراك شما را دچار مشكل مي كند. احساس نداشتن پشتوانه، نااميدي و احساس بي ارزشي و ... را در شما ايجاد مي كند.

 

تشخيص افسردگي

 

آيا شما افسرده هستيد؟
اگر شما يك يا چند علامت از نشانه هاي زير را داشته باشيد كه هرگز برطرف نمي شوند، شما افسردگي داريد.
• نمي توانيد خوب بخوابيد يا بيش از حد مي خوابيد.
• نمي توانيد كارهايي را كه در گذشته خوب انجام مي داديد، انجام دهيد.
• احساس نا اميدي و بي پشتوانگي مي كنيد.
• هر چقدر سعي مي كنيد نمي توانيد از افكار منفي رهايي يابيد.
• اشتهاي خود را از دست داده ايد يا بيش از حد مي خوريد.
• عموما حساس و زودرنج هستيد.
• فكر مي كنيد كه زندگي ارزش زندگي كردن را ندارد.

 


علائم و نشانه هاي افسردگي
افسردگي از فردي به فرد ديگر فرق مي كند اما يك سري علائم و نشانه هاي متداول وجود دارد. خيلي مهم است كه بدانيد اين نشانه ها مي توانند به جزئي از قانون زندگي شما تبديل شوند. اما وقتي كه نشانه هاي بيشتري را داشته باشيد آنها قوي تر مي شوند و دوام بيشتري پيدا مي كنند و ان زمان است كه شما مجبوريد با افسردگي دست و پنجه نرم كنيد. زمانيكه اين نشانه ها خرد كننده و غير قابل تحمل مي شوند شما به كمك احتياج داريد.

* احساس عدم داشتن پشتوانه و نا اميدي
احساس كنيد كه هيچ چيزي بهتر نمي شود و هيچ راهي براي بهبود شرايط كنوني وجود ندارد.

*تمايل خود را براي فعاليت هاي روزانه از دست بدهيد.
به تفريحات، فعاليت هاي اجتماعي يا لذت جنسي علاقه اي نداشته باشيد و توانايي خود را براي لذت بردن و حس نشاط داشتن از دست بدهيد.

* ازدياد و يا كمبود اشتها و يا تغييرات وزني
اضافه يا كم كردن وزن يا تغييرات 5 درصدي وزن بدن در طول يك ماه

*از دست دادن انرژي
احساس خستگي، تنبلي و سستي و از دست دادن قواي جسمي و احساس سنگيني بدن حس اينكه كوچكترين كارها هم احتياج به زمان زيادي براي انجام دادن دارند.

*حس نفرت از خود
احساس نفرت بيش از حد از خود يا احساس گناره كردن. شما به شدت خود را براي انجام دادن اشتباهات يا خطاها تنبيه كنيد.

*دردهاي بي دليل
افزايش دردهاي فيزيكي مثل سر درد، درد پشت، دردهاي ماهيچه اي و درد هاي شكمي


منبع: بيتوته

شكلات و قهوه در بروز سردرد موثر است

+0 به یه ن

مصرف شكلات و قهوه در بروز سردرد موثر است
يك متخصص تغذيه و رژيم درماني گفت: مصرف شكلات، قهوه و مواد شيرين كننده مورد استفاده در غذاهاي رژيمي در بروز سردرد و شدت يافتن آن موثر است.

دكتر رضا آمري نيا روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: مصرف برخي مواد غذايي مانند شير گاو، پنير سفت و كهنه، كنسروهاي گوشت و ماهي، آجيل، انجير، خرما، كشمش و پياز نيز، در بروز سردرد و يا شدت يافتن آن در كوتاه مدت و دراز مدت موثر است.
وي، با بيان اينكه علت اصلي سردرد گشادي يا تنگي عروق مغزي است، اظهار داشت: مصرف مشروبات الكلي، دخانيات، قرص هاي ضد بارداري و چربي هاي اشباع شده از ديگر علل بروز سردرد هستند.

 

سردرد

 

وي، درد عضلات گردن و پشت بدن را از علائم مهم بروز سردردهاي عصبي در فرد دانست و افزود: تقريبا 10 درصد سردردها را سردردهاي ميگرني تشكيل مي دهد كه معمولا عوامل ژنتيكي نقش موثري در بروز آن دارند.

آمري نيا گفت: اگر سردرد مرتب پس از بيدار شدن از خواب بروز كند، نشان دهنده فشار خون بالا با بيماري هاي التهابي مغز در فرد است.

اين متخصص با اشاره به نقش تغذيه در كاهش بروز سردرد افزود: تغذيه مناسب و استفاده از سبزيجات و ميوه جات تازه نقش بسيار موثري در كاهش بروز سردرد در فرد دارد.

وي اظهار داشت: مصرف حبوبات همچون نخود و لوبيا، ماهي، زيتون، سير، زنجبيل، چغندر، خيار، هويج، كرفس، اسفناج و جعفري در كاهش بروز سردرد موثر هستند.

آمري نيا، با اشاره به اينكه ويتامين ها و مواد معدني مفيد در كاهش سردرد موثر هستند ،يادآور شد: مصرف ويتامين B12 و منيزيم به همراه ويتامين B6 از آنجا كه سبب تجمع داخل سلولي منيزيم و تاثيرگذاري بيشتر آن مي شود در كاهش بروز سردردهاي ميگرني بخصوص در زنان تاثيرگذار است.

وي خاطر نشان كرد: مصرف كلسيم به همراه ويتامين D و روغن گل پامچال با دارا بودن خاصيت ضد التهابي نيز، در كاهش بروز سردرد نقش موثري دارد.


منبع: بيتوته

سونا در كمين سلامتي افراد

+0 به یه ن

اثرات مضر سونا بر دستگاه تنفسي
بيماري‌ هاي مربوط به سونا به دو قسمت تقسيم مي ‌شود:
* گروهي كه سونا مستقيما روي ريه تاثير مي‌ گذارد.
* و ديگري سونا تشديد كننده‌ هاي بيماري ريوي است.

 

 

بيماري سونا
شايع‌ ترين بيماري مرتبط با سونا، بيماري ‌اي به نام "سونا" يا "بيماري افراد سونا گيرنده" است كه در حقيقت نوعي پنوموني ‌( Pneumonia) يا التهاب ريه ي‌ حساسيتي است كه وقتي افراد به سونا مي ‌روند، نسبت به باكتري ‌هاي محيط حساسيت نشان مي ‌دهند.
اين كه چه افرادي در اين خصوص دچار حساسيت مي ‌شوند بستگي به ژنتيك آن ها دارد كه 2 تا 9 ساعت پس از سونا دچار دردهاي عضلاني، سرفه، تب اندك، سردرد و احساس خستگي مي ‌شوند كه هر چه علائم آن شديدتر باشد، احتمال مراجعه به پزشك بيشتر مي ‌شود و پس از گذشت 12 تا 72 ساعت، علائم خود به خود قطع مي ‌شود، مگر اين كه دوباره قبل از گذران اين مدت، فرد مجددا به سونا برود و با عامل بيماري زاي مربوطه در محيط برخورد كند.
اين بيماري نوعي التهاب ريه حساسيتي حاد است و در كنار اين التهاب حساسيتي حاد، التهاب حساسيتي مزمن نيز وجود دارد كه علائم آن زياد محسوس نيست و فقط احساس خستگي به همراه تنگي نفس مشهود است كه فرد را در طولاني ‌مدت دچار بيماري مزمن ريه مي ‌كند و پس از آن علائمي شديد شبيه برونشيت مزمن ظاهر مي ‌شود و ريه به سمت فيبروز پيش مي ‌رود.

 

سونا

 

بيماري ريه وان داغ
شكل ديگري از بيماري كه ممكن است نوع باكتري مولد آن فرق كند، به نام "ريه وان داغ" (Hot tub lung) است كه در آن با رشد كپك‌ هاي كنار وان حمام، باكتري خاص(باسيل مايكوباكتريوم غيرسلي)‌ فعال مي‌ شود كه علائم آن همچون بيماري "سونا" 2 تا 9 ساعت پس از سونا ظاهر مي شود كه شامل التهاب ريه حساسيتي به آنتي‌ ژن اين باكتري است كه خود مي ‌تواند مستقيما در افرادي كه داراي ضعف ايمني هستند، بيماري عفوني ريه ايجاد كند.

 

 

مبتلايان به آسم و انسداد ريوي
دومين گروه، بيماري‌ هايي ‌اند كه مستقيما توسط سونا ايجاد نمي شوند، بلكه محيط سونا باعث تشديد آن بيماري‌ ها مي‌ شود كه مهم ‌ترين آن ‌ها، "آسم" است.
استفاده از "كلر و برم" در ‌آب سونا باعث مي ‌شود بيماران آسمي دچار تشديد بيماري شوند. همچنين ممكن است افراد سالم نيز دچار تحريك ‌پذيري را‌ه‌ هاي هوايي شوند و فرد با علايمي همچون علائم آسم (خس‌خس سينه، تنگي‌ نفس و...) مواجه شود.

گروهي از بيماري ‌ها ممكن است در مواجهه با سونا، تشديد شوند كه اغلب شامل بيماري ‌هاي انسداد ريوي مي باشد كه ناشي از سيگار است و شايع ترين آن برونشيت مزمن است. اكثر اين بيماران سيگاري ‌اند و سونا به دليل گرمايي كه دارد و تعريقي كه ايجاد مي ‌كند، كار تنفسي آن ها را زياد كرده و ترشحات تنفسي را غليظ مي‌ كند و باعث ايجاد خلط و ترشحات خشك مي ‌شود.

 

سونا

 

گرماي سونا باعث مي‌ شود افراد دچار گرمازدگي شوند. همچنين در افرادي كه دچار بيماري انسدادي مزمن ريه هستند، با تاثير بر گردش خون و سيستم قلبي‌، كار تنفسي‌ را بيشتر كرده و با انقباض عروق ‌شان، بيماري‌ آن ها را تشديد مي ‌كند.

 

 

درمان
اگر بيمار در مرحله حاد بيماري به پزشك مراجعه كند، با درمان‌هاي وريدي و داروهاي استنشاقي ريه، قابل درمان است اما در نوع مزمن كه ريه رو به ‌سوي فيبروز مي ‌رود (با علايم برونشيتي)‌ درمان بسيار مشكل مي‌ شود، چون آن قسمتي از ريه كه بر اثر برخورد مداوم با آنتي ‌ژن باكتري تخريب شده است، ديگر قابل برگشت نيست و فقط مي ‌توان بيماري را كنترل كرد. اگر فردي 2 تا 9 ساعت پس از سونا دچار علائم بيماري سونا گرديد، نبايد اين علائم را به حساب سونا بگذارد و بايستي هر چه سريع ‌تر به پزشك متخصص داخلي يا ريه مراجعه كند.


منبع: بيتوته

چرا برخي افراد چهره خود را زشت مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بينند؟!

+0 به یه ن

آيا فكر مي كنيد صورت زشتي نسبت به سايرين داريد؟آيا اعتماد به نفستان بخاطر همين موضوع پايين است؟

دانشمندان آمريكايي دريافتند عملكرد نادرست برخي از فرايندهاي مغزي در ديدن چهره موجب وسواس زشت بودن در افرادي مي شود كه از بيماري "بد ريخت هراسي" رنج مي برند.
حدود دو درصد از مردم دنيا از بيماري "اختلال بدريختي بيني" (body dysmorphic disorder) و يا "بدريخت هراسي" (Dysmorphophobia) رنج مي برند. اين افراد زماني كه در مقابل آينه مي ايستند خود را بسيار زشت و بدريخت مي بينند و به تدريج نسبت به اينكه در آينه نگاه كنند دچار وسواس و ترس مي شوند.

حدود يك چهارم از افراد مبتلا به اين بيماري در اثر رنجي كه از ديدن چهره خود در آينه مي برند اقدام به خودكشي مي كنند. بسياري ديگر از آنها نيز تصور مي كنند كه واقعا در چهره و بدن دچار نقص هستند و بنابراين بارها تحت عمل جراحي زيبايي قرار مي گيرند اما هرگز احساس خوبي از چهره خود ندارند.

 

 

اكنون گروهي از محققان مدرسه پزشكي دانشگاه لس آنجلس كشف كردند كه مغز اين بيماران تصور چهره آنها را به روشي غيرواقعي پردازش مي كند. فعاليت مغز اين افراد هم در مراكز بصري و هم در سيستم جسم مخطط در لب پيشاني تغيير كرده است. براساس گزارش CNN، اين محققان كشف كردند كه مورد اشتباهي در مغز اين افراد وجود دارد كه مي تواند دليل اين باشد كه اين افراد خود را زشت ببينند.

مغز 17 فرد "بد ريخت هراس" و 17 فرد سالم براي درك بهتر اين موضوع با كمك رزونانس مغناطيسي مورد بررسي قرار گرفت درحالي كه تمام اين افراد به عكسي از چهره خود و يا عكس يك هنرپيشه معروف نگاه مي كردند. به اين ترتيب اين دانشمندان مشاهده كردند كه در مغز "بدريخت هراس ها" فضاهاي مختلف نوروني لب پيشاني به روشي ناهنجار و غيرعادي روشن مي شوند. نتايج اين تحقيقات مي تواند به درك بهتر اينكه آيا اين اختلال ذاتي و يا اكتسابي است كمك كند.


منبع: بيتوته

راهكارهاي برطرف كردن بوي بد دهان

+0 به یه ن

بوي بد دهان به تنهايي يك بيماري نيست بلكه علامت بيماري هاي مختلف است. در برخي موارد، بر اثر عوامل خاصي، بوي دهان به طور موقت و ناشي از علتي در اشخاص ايجاد مي شود و در صورت رفع علت، برطرف خواهد شد. بوي بد دهان مي تواند دلايل عمومي يا موضعي داشته باشد.

 

چون فرد مبتلا به بوي بد دهان خيلي زود به آن عادت مي كند، چه بسا نتواند بوي بد دهان خودش را تشخيص دهد. يعني اينكه خودمان احساس بوي بد در دهان نكنيم، دليل نمي شود كه دهانمان بوي بد نمي دهد. البته به خاطر رعايت رسم عيب پوشي و خطابخشي، دوستان و اطرافيان معمولاً از بيان چنين ايرادهايي خودداري مي كنند. از نزديكان تان بخواهيد كه اين عيب ها را به شما گوشزد كنند.


بوي دهان صبحگاهي؛ ناشي از كاهش جريان بزاق طي شب است. مسواك زدن قبل از خواب در كاهش بوي دهان صبحگاهي تاثير زيادي دارد. سعي كنيد پيش از صبحانه خوردن، زياد صحبت نكنيد و صورت تان را زياد به كسي نزديك نكنيد،

 

بوي بد دهان


گرسنگي؛ بوي بد دهان در زمان گرسنگي با مسواك زدن هم از بين نمي رود. سعي كنيد زمان غذا خوردن خود را منظم كنيد يا در زمان گرسنگي قرار ملاقات ترتيب ندهيد.

 

خستگي و ضعف؛ در اين حالت بدن نمي تواند محصولات فرعي زائد را با سرعتي بيش از سرعت توليد آنها دفع كند و امكان بوي بد دهان هست. سعي كنيد آب فراوان بنوشيد و از آدامس هاي شوگرفري استفاده كنيد. در برخي موارد، وضعيت سلامتي يا دوره خاصي از زندگي باعث ايجاد بوي نامطبوع دهان مي شود.

 

دوران قاعدگي؛ دوران قاعدگي معمولاً بوي بد دهان را به دنبال دارد. در حاملگي، يائسگي و در بلوغ نيز به دليل تغييرات هورموني بوي بد دهان وجود دارد.

 

كهولت سن؛ در افراد مسن بوي بد دهان به سبب تغييرات متابوليك و ساير علل نظير كم آبي بدن ، كاهش مقاومت به عفونت، كاهش اشتها و... وجود دارد.

 

منبع: بيتوته

آيا قند خون با سرطان ارتباط دارد؟

+0 به یه ن

در جديدترين تحقيقي كه در سوئد بر بيش از نيم ميليون نفر در اروپا انجام گرديده است نتايج جالبي حاصل گرديد...

 



در اين مطالعه مشخص شد: ميزان ريسك ابتلاء به سرطان به ازاي هر ميلي مول در ليتر در مردان 5% و در زنان 11% افرايش يافته است.
و ارتباط قوي افزايش قند با سرطانهاي كبد، كيسه صفرا و مثانه مشاهده گرديد.البته جالب توجه است كه افزايش قند خون با افرايش ميران سرطان پروستات ارتباطي ندارد .اين مطالعه بر روي 550000 نفر از كشورهاي سوئد، نروژ، اتريش كه توسط 79000 نفر معاينه شدند و در طي 10 سال مطالعه و پي گيري موارد، 30000 نفر دچار سرطان شده بودند.
گرچه به نظر ميرسد موارد ديگري هم مي تواند در ايجاد سرطان موثر باشد و نياز به تحقيقات بعدي مي باشد.

پياز ناراحتي روحي‌تان را برطرف مي‌كند

+0 به یه ن

اگر ورقه‌هاي نازك پياز در شير پخته و مصرف شود، براي درمان دردهاي حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتي‌هاي شكم مفيد است. پياز پخته ادرار آور است و مصرف پياز پخته به هر شكل كه باشد، براي رفع ناراحتي‌‌هاي روحي مفيد است.

 

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف پياز پخته به هر شكل كه باشد، براي رفع ناراحتي هاي روحي مفيد است.

سيد ضياءالدين مظهري با بيان اين كه برگ هاي سبز پيازچه بيش تر هنگام بهار يافت مي شود و داراي مقدار زيادي ويتامين C است، گفت: پياز تقريباً تمام خواص سير را در معالجه فشارخون، بيماري قند و درمان بيماري كرمك را دارد. مصرف پياز پخته باعث لينت يا نرمي مزاج مي شود و استفاده از پيازي كه با چربي پخته شده باشد، براي دفع اخلاط چسبنده از سينه مفيد است.

 

 

خواص پياز

 

اين متخصص تغذيه افزود: مصرف پياز پخته با چربي براي رفع يبوست و نفخ روده ها مفيد است. براي اين منظور پياز را با بخار پخته و در هنگام پختن به تدريج به آن كره اضافه شود و سپس مصرف كنند.

مظهري گفت: اگر ورقه هاي نازك پياز در شير پخته و مصرف شود، براي درمان دردهاي حاصل از قولنج روده ها و ناراحتي هاي شكم مفيد است. پياز پخته ادرار آور است و مصرف پياز پخته به هر شكل كه باشد، براي رفع ناراحتي هاي روحي مفيد است.

وي افزود: تخم پياز طبيعت گرم دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن براي تحريك نيروي جنسي مؤثر است و قرار دادن پياز پخته و گرم در محل سوختگي و يا قرار دادن آن در محل بواسير اثر مؤثري دارد، زيرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ هاي بواسيري مي كاهد.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: براي برطرف كردن بوي بد پياز بعد از مصرف آن مي توان، يك عدد گردو يا مقداري نان سوخته خورده شود يا چند عدد باقلا را جويده و مدتي در دهان نگه داشت.

مبتلايان به آلزايمر نرگس بو كنند

+0 به یه ن

قديمي ترين نرگس زارهاي ايران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است كه قدمت آن به دوران قبل از ميلاد مسيح بازگشته و در حال حاضر براي حفظ بقاي خود به توجه ويژه مسئولان نياز دارد.

گل نرگس را مي توان در دشتها و كوهپايه هاي زاگرس در استان هاي ايلام، لرستان ، خوزستان ، فارس ، كهگلويه و بوير احمد مشاهده كرد.

اين گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و و در ايران به علت نبود آگاهي و معرفي كافي و عدم تبليغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاكنون از خاستگاه آن اطلاعات كافي منتشر نشده است.

گل دهي نرگس همه ساله از نيمه دوم سال آغاز و تا پايان بهمن و گاهي نيز نيمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در اصل هر وقت گل نرگس وجود دارد سرما هم در كنار آن ادامه دارد.

در نرگس زارهاي بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسايي شده است كه نرگس شهلا وسعت بيشتري را در اين مناطق به خود اختصاص داده است.

از انواع ديگر گل نرگس هم مي توان به پُر پر يا شصت پر، پنجه گربه اي و مسكين اشاره كرد كه با وجود همه مزيتهايي كه گل نرگس دارد اين گل سهم ناچيزي از گردشگري گل را به خود اختصاص داده است.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگ خوزستان در خصوص گل نرگس گفت: نرگس در بهبهان به صورت انبوه و به صورت جزئي در شهرهاي باغملك، رامهرمز و مسجدسليمان كشت مي شود.

مجتبي گهستوني افزود: تا سال 1350 در بهبهان بيش از 700 هكتار مزرعه كشت گل نرگس وجود داشت كه هم اكنون در بهترين حالت به 50 هكتار مي رسد. در دهه 40 تعدادي هلندي با مراجعه به نرگس زارهاي بهبهان مقداري از پيازهاي نرگس را به منظور تكثير به هلند منتقل كردند و اقدام به پرورش اين گل كردند، بر روي هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا 10 شكوفه گل و گاهي تا بيش از 20 شكوفه نيز مشاهده شده است. هلندي ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام يكي از خيابانهاي خود را بهبهان نامگذاري كرده اند.

آلزايمر

 

بيماران مبتلا به آلزايمر گل نرگس بو كنند

گهستوني عنوان كرد: طبق اظهار نظر پزشكان، افراد مبتلا به بيماري آلزايمر با بو كردن اين گل امكان درمان پيدا مي كنند. تا پيش از انقلاب و تسطيح اراضي براي كاربري هاي مختلف، بهبهان بيش از 30 گلزار نرگس داشت كه اين تعداد هم اكنون به تنها پنج مزرعه رسيده است كه بزرگترين نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبيعي بهبهان و در اجاره غلامحسين مكي است كه با هدف حفظ و پرورش گل نرگس اين باغ را اجاره كرده است.

بخشي از توليدكنندگان گل نرگس، محصول خود را به كشورهاي حاشيه خليج فارس ارسال مي كنند كه تا شاخه اي چهار دينار (هزار تومان) به فروش مي رسد اما در داخل كشور، يك شاخه گل به قيمت 100 تومان عرضه مي شود.

به گفته آصفي از توليد كنندگان گل نرگس بهبهان، به دليل عدم حمايت مسئولين استان و متوليان باغباني بيش از 90 درصد گل توليدي خوزستان به تهران حمل مي شود و با قيمت گزافي به خوزستان برگشت داده مي شود كه در اين فرآيند بخشي از كيفيت گل كاسته مي شود.

كاشت گل نرگس در بهبهان مي تواند براي هزار نفر ايجاد شغل كند

 

آلزايمر

وي افزود: با اندكي حمايت و با همت مسئولين به خصوص استانداري و شهرداري مي توان از طريق كشت و فروش گل نرگس هر ساله براي يك هزار نفر اشتغال ايجاد كرد.

آصفي بيان كرد: در هر هكتار مزرعه گل نرگس از 200 هزار تا يك ميليون پياز گل نرگس قابليت كشت وجود دارد، اين گل علاوه بر توليد سالانه با تكثير طبيعي پياز هم به توليد مي رسد كه با يك بار كاشت پياز گل، براي برداشت در فصلهاي بعد ديگر نيازي به كاشت پياز نيست.در صورت توجه به اين چرخه اشتغال و سرمايه گذاري مي توان به گردشگري گل نيز دست يافت.

اين توليد كننده چند شغله بودن توليدكنندگان گل نرگس، عدم بازاريابي مناسب، عدم خريد گل از سوي دولت، دريافت هزينه هاي فراوان از صاحبان مزارع، عدم توجه به جنبه هاي گردشگري، فقدان يك موسسه حمايتي و پژ‍وهشي درباره گل نرگس را از جمله دلايل عدم موفقيت اين گل عنوان كرد.

غلامحسين مكي يكي ديگر از توليدكنندگان بزرگ گل نرگس نيز اظهار داشت: در مزرعه اش چون از سموم شيميايي استفاده نمي شود مجموعه گل هاي بومي و غيربومي نيز در كنار ساير گلها قابل مشاهده است كه از جمله آنها مي توان به گل هاي شب بو، سوسن، گلايل و زنبق اشاره كرد.در نرگس زار 20 هكتاري خود تا سال 1375 نزديك به 700 هزار گل نرگس توليد مي شد اما هم اكنون به بيش از پنج ميليون شاخه گل رسيده است.

از نظر بهبهاني ها گل نرگس به نام مادر امام زمان (عج) متبرك شده و عرق پيشاني حضرت عباس محسوب مي شود.

به هر حال توليد كنندگان گل نرگس در بهبهان انتظار دارند مديران متولي امر كشاورزي در استان خوزستان توجه بيشتري به آنها و نرگس زارهايشان داشته باشند تا اين گل بتواند نقش بيشتري را در بازار صادرات كشور و اشتغال زايي منطقه داشته باشد.

همچنين اين پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند جشنواره اي همانند گلابگيري در كاشان براي برداشت گل نرگس بهبهان نيز ترتيب داده شود تا مردم بيشتري براي اين امر به بهبهان و نرگس زارهاي آن مراجعه كنند و اقتصاد منطقه رونق گيرد.


منبع: بيتوته



  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ 6 ][ 7 ]